— Jeg synes det er trist. Det er mange fordeler med lokal forankring og selvstendig drift, sier butikksjef på Safari Vestkanten, Rune Steffensen.

Det siste tiåret har butikk etter butikk blitt kjøpt opp av de fire gigantkjedene NorgesGruppen, Ica, Rema 1000 og Coop.

Safari Vestkanten er én av kun fire butikker i Bergen som nå har hundre prosent lokalt eierskap. Men helt uavhengig er heller ikke disse butikkene. For å få bedre innkjøpsbetingelser er butikkene assosierte medlemmer av NorgesGruppen.

Vareutvalg styrt fra Oslo

— Som medlem av NorgesGruppen er vi nødt å ta inn en del basisvarer, men utover det står vi fritt til å velge selv. Vi kan dermed tilpasse oss det lokale markedet. Jeg har tidligere jobbet for Ica, Rema og Kiwi. Jeg kan si at det er ikke spesielt kjekt å måtte fortelle kundene at du ikke kan skaffe varene de spør etter bare fordi vareutvalget er bestemt på et kontor i Oslo, forteller butikksjef Steffensen.

_Les også:

Selvvalgt enfold_

Matvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza Gruppen levner imidlertid ikke Steffensen mye håp om at kjedetrenden skal snu.

— Det er ikke mulig lenger å være verken enkeltkjøpmann eller en del av en mindre kjede. Hvis man ikke er med i store innkjøpssamarbeid får man mye høyere innkjøpskostnader enn konkurrentene, sier han.

Garanterer lokalt eierskap

Myklebust tror det er høy sannsynlighet for at også de gjenværende selveide safaributikkene kan bli kjøpt opp. Safarieier Arild Faugstad garanterer likevel at det ikke vil skje.

— Salg er pr. i dag ikke engang en mulig hypotese. Vi har stor tro på langsiktig og lokalt eierskap. Vi er rett og slett ikke til salgs. Og ja, jeg vet at andre har sagt lignende ting i avisen tidligere, men jeg kan garantere at dette ikke er en slags jippo eller bløff, sier Faugstad.

Det lignende tilfellet han sikter til er da den lokale kjeden Drageset Spar gikk ut i Bergens Tidende og lovet å holde på det lokale eierskapet. Et par uker senere hadde Drageset-familien solgt alle de 17 butikkene sine til NorgesGruppen.

— Vi solgte fordi tiden var moden for oss. I dag er jeg fortsatt veldig komfortabel med salget, sier tidligere eier Paul Drageset.

Han mener likevel i dag at Drageset-butikkene kunne overlevd på egen hånd.

Intern krigsplikt

Rema, Ica, Coop og NorgesGruppen står for 99 prosent av dagligvaremarkedet i Norge, ifølge tall fra konsulentselskapet AC Nielsen. Ikke-kjedeeide butikker med innkjøpssamarbeid med kjedene blir definert som del av kjedene i denne sammenhengen. Butikker under 100 kvadratmeter er holdt utenfor, ettersom de ofte blir definert som kiosker og lignende.

NorgesGruppen, som er den største kjeden, har alene nesten 40 prosent av markedet.

Matvareanalytiker Geir Myklebust tror NorgesGruppen vil få problemer med konkurransemyndighetene hvis de prøver å vokse seg enda større.

— Tidligere i sommer ble Smart Club kjøpt opp av Coop. Hadde kjøperen vært NorgesGruppen, tror jeg at de ville blitt stoppet av Konkurransetilsynet, sier han.

Informasjonsdirektør i NorgesGruppen Per Roskifte mener på sin side at den store markedsandelen deres ikke tar livet av konkurransesituasjonen.

— Vi har mange konkurrerende kjeder og snakker ofte om intern krigsplikt. En butikk konkurrerer med butikkene i nærheten, uavhengig om de er med i NorgesGruppen eller ikke, sier han.

Hva mener du om at de lokalt forankrede butikkene forsvinner?