«Crazy fast. Crazy speed».

Slik forklarte kjæresten til Anna Cieślak seg til politiet på ulykkesstedet om bilen de hadde kollidert med.

Skjærtorsdag 28. mars 2013 kolliderte en dansk lege (nå 47) med polske Anna Cieślak (49). Cieślak døde i sammenstøtet, mens medpassasjeren ble skadet.

Han var kjæreste med Cieślak, og de hadde vært sammen i fem år.

— Rakk bare å skrike

I dag forklarte medpassasjeren seg i Fjordane tingrett, der legen er tiltalt etter ulykken. De var på vei for å besøke sønnen til Anna. Senere skulle de til Gdansk og nyte en to dagers ferie på spa.

— Vi kjørte sakte, vi hadde god tid på oss, forklarte kjæresten.

DØD: 49 år gamle Anna Cieślak døde på ulykkesstedet ved Bryggja i Nordfjord. En lege kom fra nattevakt og havnet i motsatt kjørefelt. Han er tiltalt for uaktsomt drap.
Øystein Torheim

Så så de en bil som dukket opp «i enorm fart», ifølge ham.

— Han kjørte litt på skrå og holdt seg midt i veien. Anna klarte å styre bilen litt unna. Men vi var ikke i stand til å manøvrere oss ut av det, han kjørte rett mot oss.

De så bilen 200-300 meter unna første gang. Deretter kom bilen mer og mer over i deres felt, ifølge ham.

— Vi rakk bare å skrike, forklarte mannen, tydelig preget.

Fikk hjernerystelse

— Du sa i politiavhør at han kom som rakett, spurte aktor Erling Melvær.

— Det er riktig. Jeg mener han kom i 150-170 kilometer i timen, sa mannen.

Selv fikk han hjernerystelse og skader i brystkassen og i pannen, i tillegg til kutt.

Han forklarte at han har hatt problemer i etterkant.

— Jeg forsøker å tenke klart, men hele verden raste sammen, sa mannen. Han har nå flyttet tilbake til hjemlandet Polen.

Legemidler i blodet

Prøver tatt ulykkesdagen viste utslag på flere rusgivende medikamenter i legens blod, inkludert beroligende midler som ikke skal kombineres med bilkjøring.

Legen er tiltalt for uaktsomt drap, i tillegg til kjøring under rus og i for stor fart. Han erkjenner ingen straffskyld.

— En vanskelig sak

Tre timer etter ulykken, var Torgeir Bang i Statens vegvesen på plass for å undersøke ulykken.

I Fjordane tingrett snakket han om at legens bil, en Mercedes, mest trolig kom over i motsatt kjørefelt. Han sier likevel at det er en vanskelig sak.

Politiet har engasjert sivilingeniører i firmaet Rekon for å analysere nøyaktig hva som skjedde.

Det er ingen tekniske funn ved bilene som kan forklare ulykken, ifølge Bang. Det er heller ikke spor i autovern eller etter bremser som kan fortelle noe. Renaulten som Anna Cieślak kjørte, hadde under godkjent mønsterdybde på tre av fire dekk.

Speedometer-justeringer

Legens speedometer stanset på 142 kilometer i timen etter kollisjonen.

— Vi vet at ikke alle speedometer stopper på nøyaktig hastighet. Når strømmen forsvinner,vil speedometeret stoppe der det var. Så har tester vist at det kan flytte påseg, både oppover og nedover. Så det er ingen fasit alene, men enindikasjon på farten, forklarte Bang.

Rettssaken startet i går, og er berammet til å vare ut uken.

ETTERPÅ: Slik så det ut etter kollisjonen ved Bryggja, 27. mars 2013. I bilen satt den polske seksbarnsmoren. Livredning ble forsøkt på henne, men uten hell.
Politiet