• Du merker noe av den gamle filmmagien i Forum, men også den blir rutine etter hvert, sier Ole Husveg, som har jobbet som kinomaskinist i Bergen i snart ti år.

— Jeg så mye mer film før, forteller kinomaskinisten. Usynlig for folk flest sørger han for at lyd og bilder snurrer akkurat som de skal på Konsertpaleet, Magnus Barfot og Forum. I maskinrommet holder meterstore plater av metall de smale filmrullene på plass. Egne ruller med trailere må festes til hovedfilmen med et sveiseapparat, og de gjennomsiktige, mørke filmstripene tres inn på fremviseren som tråd i en symaskin. Her i kulissene styrer Ole bergensernes kinoopplevelser med nøyaktig hånd.

— Det er viktig å følge med på klokken. De fleste maskinene har automatiske timere, men det er lett å glemme dem som ikke har det. Og filmene må jo byttes ut og klargjøres med jevne mellomrom, forteller han.

Kinomaskinisten gjør ingen forskjell på en stor premiere på Forum eller en liten formiddagsfilm i en av de minste salene.

— Skal det være forestilling, så er det viktig at alt er så bra som mulig uansett.

Den spesielle kinomagien

Ole kommer fra Vikeså like utenfor Egersund. Tidlig på 90-tallet flyttet han til Bergen for å studere kunsthistorie, med film som spesialfelt.

— Jeg skrev hovedoppgaven min om Jean-Luc Godards «Le Mépris» fra 1963, en utrolig flott og intelligent film, sier han.

Det var da Ole forsto at film kunne være noe annet enn Hollywood at den sterke filminteressen begynte. Senere ble han medlem i Cinemateket, og satt lenge i styret.

— For moro skyld lærte jeg meg å kjøre film på Cinemateket. Det var veldig spesielt å være den som sto for forestillingen i begynnelsen. Men etter hvert har den spesielle filmmagien utviklet seg til å bli en jobb, forteller han.

Forum Kino har han et litt spesielt forhold til.

— Det er en av de eldste kinoene som er bygget for å være nettopp kino. Bygningen er flott og svær og har en lang historie, og da er det klart du føler mye av den samme, opprinnelige magien, spesielt når veldig mye under forestillingen avhenger av deg. Men i de daglige rutinene er det av og til vanskelig å se det spesielle i det du gjør, forklarer Ole.

Kritisk kinogjenger

Med filmvisningskunnskapene i boks, begynte han å vise film også for Bergen Kino, og etter hvert ble deltid til heltid.

— Filminteressen er hele årsaken til at jeg er her, men jeg ser gjerne litt andre filmer enn dem som vises her. Jeg liker best smalere film, som for eksempel europeisk kunstfilm, forklarer han.

På jobben har han nok med å passe tiden og ser vanligvis ikke film, selv om lerretene er mange og utvalget stort.

— Jeg kan følge med på filmene, men det er ikke så kjekt med all støyen fra fem maskiner og dårlig lyd fra én enkelt høyttaler, forteller Ole. Når han selv er på kino, er det ikke bare filmen han er kritisk til.

— Det er alltid noe ved selve visningen som kunne vært gjort bedre. Når lyd og bilde er bra, fryder jeg meg, smiler han.