Det var en av konklusjonene på et møte som byråd Nils Arild Johnsen (Sp) innkalte til i går ettermiddag.

Tema var det økende problemet med pirattaxier. Drosjenæringen regner med at mellom 100 og 200 biler brukes som pirattaxier i Bergen. Til sammenlikning er det 450 drosjeløyver.

— I trafikksterke perioder regner vi med at det er over 100 pirater på veiene, sier Jan Tennfjord i Norgestaxi Bergen.

Bare sist helg ble 11 sjåfører stanset og bøtelagt. Første og andre gang blir bilens skilter klippet. Tredje gang blir bil og førerkort beslaglagt.

— Det hjelper bare så lite å klippe skilt, konstaterer fagsjef Arne Rønnestad hos Hordaland politidistrikt. - Neste helg er de på veien igjen. I leiebil.

Straffeskatt

Politiet innleder nå et samarbeid med kemneren. Listene over bøtelagte sjåfører blir overlatt kommunens skatteinnkrever som lover straffeskatt for svarte taxipenger.

— Vi vil dessuten ta kontakt med trygdekontor og sosialkontor for å få stanset trygdemisbrukere, sier kemner Lasse Hunsrød.

På møtet i går ble det dessuten besluttet å lage et felles informasjonsopplegg som klart og tydelig opplyser publikum om hvor i byen det finnes drosjeholdeplass og busstopp. Dessuten rutetidene for nattbussene.

Politiet er motvillig til å stenge nye sentrumsgater for gjennomkjøring på nattetid. Å stenge av Veiten fra midnatt til klokken fire i helgene førte til bøtelegging av ganske mange intetanende privatfolk som skulle plukke opp ektefelle ute på byen. Piratdrosjene, derimot, fant nye veier.

Flytte holdeplasser

På lengre sikt vil kommunen sørge for at byens drosjeholdeplasser blir plassert så gunstig som mulig med tanke på raskt å komme inn og ut av sentrum.

Særlig drosjeholdeplassen på Ole Bull plass ligger kronglete til. Drosjene bruker mye tid på å komme seg inn og ut fra holdeplassen - mens drosjekøen står i stampe.

— Dette er et mer langsiktig arbeid som vi må ta i forbindelse med kommunedelplan for sentrum, sier byråd Nils Arild Johnsen.

Kvele i starten

For politiet handler kampen mot pirattaxier også om å kvele tendenser til organisert kriminalitet.

— Vi ser at mange kebab-barer fungerer som drosjesentraler. Vi frykter at det nettverket som skapes gjennom piratvirksomheten i neste omgang brukes til å selge stoff, sier Rønnestad.

En piratsjåfør har nesten uten unntak utenlandsk bakgrunn. Av 11 bøtelagte sjåfører sist helg var det 10 utlendinger, påpeker politiets informasjonssjef Trygve Hillestad.