— Hvordan skal vi vinne valget? var det mest populære spørsmålet på Bergen Høyres årsmøte, og leder og stortingsrepresentant Torbjørn Hansen svarte med å vise det siste i valgkampstrategi fra Høyres Hovedorganisasjon:

En tidsakse formet som bokstaven Y er regjeringspartiets strategi i valgkampdebattene fremover. Det begynner med elendig økonomi og pessimisme da regjeringen overtok i 2001.

— I 2001 var Norge i en dyp krise. Så går vi frem til situasjonen i 2005, da alt er blått og vakkert. Optimismen er tilbake, renten og skattene lavere, og vi har fått til et løft i skolen, sa Hansen.

I valget til høsten kan så velgerne bestemme om de vil fortsette med Høyre, som har gitt dem lav rente, lavere skatter og ditto mer penger mellom hendene - eller om de vil gå til venstre der de finner «sosialistiske eksperimenter» som setter alt på spill.

Erna Solberg fulgte dette formularet tett i sin tale til årsmøtet, noe som ga rikelig anledning til spark mot «den røde fare» og til selvskryt.

— Stramme budsjetter er ikke noe særlig valgkampslagord. Men det har gitt grunnlaget for den store optimisme vi nå ser i næringslivet, og for at den jevne nordmann har det romsligere økonomisk, sa hun i talen.

Her sparket hun til alle de tre partiene som nå vil utfordre regjeringen til høsten. Senterpartiet plasserte hun til venstre for Arbeiderpartiet, «og i mange saker også til venstre for SV».

Valgforsker og Ap-medlem Frank Aarebrot er ikke imponert hvis «ingen eksperimenter» blir Høyres valgkampstrategi.

— Det har nesten alle regjeringspartier gjort etter krigen. Det er veldig forståelig og kan være klokt, men det er også veldig, veldig forutsigbart, sier han.

Aarebrot mener rentenedgangen er det sterkeste kortet i denne retorikken. Problemet for Solberg er at hun som kommunalminister fort blir assosiert med dårlig kommuneøkonomi og offentlig fattigdom.

Aarebrot mener en «Nu går alt så meget bedre»-valgkamp derfor fort kan slå tilbake på Solberg, når media graver frem eksemplene på at det ikke er tilfelle.

Han er likevel ikke overbevist om at dette blir det endelige valgkampopplegget fra Høyre.

— Både Høyre og Arbeiderpartiet har før tidligere valg lansert noe alle trodde var kampanjen, for så å komme med et annet opplegg i august. Jeg har litt for stor respekt for spindoktorene i Høyre til tro at de ikke har andre kort opp i ermet, sier han.