Tirsdag denne uken ble Odfjell-tankeren «Bow Saga» angrepet i Adenbukta utenfor Somalia.

Piratene klarte ikke å komme seg om bord i det norskeide skipet. Mannskapet på tretti var heldige og fikk hjelp fra et spansk militærfartøy som var like i nærheten. Men neste gang er det ingen som vet om hjelpen er så nær.

— Hvis «Bow Saga» hadde ventet noen timer før de gikk inn i risikoområdet, ville det vært høyere bølger og mindre risiko for angrep, sier product manager Bjørn Åge Hjøllo i Jeppesen Marine. Han er utdannet meteorolog og jobber med elektroniske sjøkart i selskapet.

I samarbeid med Bergen Risk Solution har han utviklet et piratkart som skal minske risikoen for angrep fra pirater.

Bølger skremmer pirater

  • Vi samler informasjon om piratangrep, vær og ruteinformasjon i samme kart. Det er helt unikt, sier Hjøllo. Hvis bølgehøyden for eksempel er høyere enn halvannen meter, minsker det risikoen for angrep fra pirater.

— Piratene opererer som regel ikke i så høye bølger, dermed lønner det seg å legge ruten mot der hvor det er høyere bølger. Litt motsatt av hva man vanligvis ville tenkt, sier Hjøllo.

Senioranalytiker Ingrid Mellingen i Bergen Risk Solution oppdaterer piratinformasjonen daglig eller oftere.

- Blodfersk

  • Det er blodfersk informasjon, sier Hjøllo.

Piratkartet oppdateres med informasjon om piratangrep i hele verden.

— De mest utsatte områdene er utenfor Somalia, Nigeria, Sør-Øst-Asia og Bangladesh. Det er også noe i Sør-Amerika, sier Mellingen.

Tabellen til venstre viser en oversikt over piratangrep i Adenbukta og Det indiske hav.

— Det viser seg at mye av piratvirksomheten har flyttet seg fra Adenbukta og til Det indiske hav. Det kan ha noe å gjøre med den militære tilstedeværelsen i Adenbukten, sier Mellingen. Hun følger piratangrepene tett og har Somalia som sitt spesialfelt.

Vant internasjonal pris

I sommer ble de to bergensbedriftene tildelt den internasjonale prisen "2010 Safety at Sea International Award for security" for det digitale piratkartet.

Rundt ti selskaper kjøpt brukerrettigheter til piratkartet. I tillegg har rederier i Norge, Tyskland og Singapore fått prøvelisenser og holder nå på å teste ut kartet. Nyvinningen er blitt presentert på en internasjonal shippingmesse i Hamburg og i høst kommer en prestasjon i det anerkjente shippingmagasinet Safety at Sea.

— Til nå har det vært slik at de enkelte rederiene har plottet inn pirathendelser og oppdatert sine skip, men det tar lang tid. Nå kan de få den informasjonen fra oss, sier Mellingen.

Ett av fem skip har i dag digitale kart. Innen 2014 vil bli krav om at samtlige skip skal ha digitale kart. Jeppesen Marine har per i dag halvparten av markedet for digitale sjøkart.

Færre angrep

Tabellen til venstre viser en oversikt over piratangrep i Adenbukta og Det indiske hav.

— Det viser seg at mye av piratvirksomheten har flyttet seg fra Adenbukta og til Det indiske hav. Det kan ha noe å gjøre med den militære tilstedeværelsen i Adenbukta, sier Mellingen.