– Det var særdeles nær en kollisjon, og passasjerene opplevde det som ubehagelig, sier kapteinen på Hardangerprins, Edvard Haugland.

Episoden skjedde i 16-tiden i går ettermiddag. Hardangerprins var på vei fra Nøstet i Bergen til Kleppestø på Askøy. Tideekspress, som gikk fra Bergen til Stavanger i går, var den andre båten involvert i hendelsen.

Hardangerprins-kapteinen sier han måtte bremse kraftig opp for å unngå en kollisjon.

– Hadde jeg ikke sakket av vet jeg ikke hva som kunne ha skjedd. Vi gikk ut Byfjorden med en fart på rundt 21 knop. Bak oss kom Flaggruten i mye større fart, og skar inn fremfor oss. Dette var en farlig manøver, sier Haugland.

Ifølge mannskapet om bord var det mindre enn en båtlengde mellom båtene.

– Innhentende fartøy har vikeplikt, og han burde krysset bak oss. Det står i lovverket, sier Haugland.

– Flere hundre meter

Kapteinen på Tideekspress har imidlertid en annen versjon av hendelsen.

– Vi var på vei ut Byfjorden da Hardangerprins kom inn fra siden. Da er reglene soleklare på at han hadde vikeplikt. Dersom kapteinen der mente det var en farlig situasjon, burde han stoppet opp mye tidligere, sier kapteinen på Tideekspress, Jan Ingvar Hovtun.

«Jeg klarte ikke å passe kjeften min»

JAN INGVAR HOVTUN, KAPTEIN PÅ TIDEEKSPRESS

Han avviser at det var i nærheten av en kollisjon.

– Jeg vet ikke hvor han har fått det fra. Slik jeg opplevde det var det snakk om flere hundre meters avstand, og vi hadde en småbåt mellom oss også, sier Hovtun.

Om bord i Tideekspress var det 159 passasjerer. BNR, som driver ruten mellom Bergen og Askøy, ville i går ikke opplyse om hvor mange passasjerer de hadde.

– Graverende språkbruk

Etter hendelsen ble det en meget opphetet situasjon mellom kapteinene. Jan Ingvar Hovtun på Tideekspress innrømmer at han var ufin.

– Kapteinen på Hardangerprins tok kontakt på radioen, og sa at det hadde vært nære ved en kollisjon. Da ble jeg litt sint, og klarte ikke å passe kjeften min, sier Hovtun.

– Jeg sa til han at «du må da bare ha D4 eller D5-sertifikat». Dette er de laveste sertifikatene du kan ha, det høyeste er D1. For en kaptein stikker slike kommentarer veldig dypt, og han ble nok ganske fornærmet, sier Hovtun.

Kaptein Edvard Haugland på Hardangerprins vil ikke si hva som ble sagt.

– Språkbruken han hadde var rett og slett graverende. Måten han svarte meg på var uakseptabel, sier Haugland.

Sjøfartsdirektoratet varslet

Han er overrasket over Tides versjon av hendelsen.

– Det er veldig mange båter ute på sjøen nå om sommeren, og det kan oppstå mange ulike hendelser. Men proffe folk skal ikke gjøre feil som det Tideekspress gjorde her, sier Haugland.

Sjøfartsdirektoratet ble i går varslet om hendelsen.

– Vi har bedt de to som var involvert i hendelsen om en rapport, og den regner vi med å få i dag. Deretter får vi vurdere om dette er en sak for oss eller politiet, sier fungerende sjøfartsdirektør Ove Tautra.

Direktør i BNR, Trygve Tønnesen, ville i går ikke kommentere hendelsen. Direktør Ivan Fossan i Tide Sjø, er på ferie, og var ikke informert om hendelsen i går kveld.