• Han sjekket ikke værmeldingen, verken før eller under seilasen.
  • Han gikk ut i rom sjø med et lasterom halvfullt av vann. Det burde vært fullt.
  • Han økte ikke farten da losen var satt av, og hadde bare 4-5 knop før grunnstøtingen.
  • Da skipet mistet fart, svingte han mot nordvest, mot Fedje, for å skyte fart på vind og bølger.
  • Offiserene på «Server» lyttet ikke på riktig VHF-kanal, kanal 80, slik de plikter. Det tok derfor ekstra lang tid før trafikkstasjonen oppnådde kontakt.

En eller flere av disse faktorene utløste forliset sist fredag.

Ikke godt forberedt

Navigasjonsoffiser Cato Rasmussen ved Sjøkrigsskolen fulgte gårsdagens sjøforklaring i Nordhordland tingrett. Han er svært kritisk til flere av valgene til kaptein Andreas Dimarakis.

— Det virker som om han ikke var godt nok forberedt på hva som møtte ham. Det er elementært å sjekke været før man legger fra kai, sier han.

Kapteinen forklarte at både vind og bølgehøyde kom som en overraskelse på ham da han la kursen ut Fedjeosen.

— Det kan jeg ikke forstå. Han må ha møtt mye av det samme været da skipet kom ut av Sognefjorden og satte kursen sørover mot Fedje, kommenterer Rasmussen.

Halvfullt lasterom

BT har tidligere skrevet at «Server» ut fra værforholdene hadde for lite ballastvann om bord. Kapteinen forklarte at skipets ballasttanker var fylt 80 prosent opp. Han fylte dem ikke helt opp fordi han var redd for at vannet skulle fryse på vei til Murmansk. I tillegg var ett av lasterommene bare halvfullt med vann. Planen var å fylle det helt opp, men været gjorde det umulig.

— Det er uhyre farlig å seile med det vi kaller slakke tanker. Vanner skvalper i alle retninger. Det øker stampingen og kan føre til at propellen spinner i friluft. Da mister man fart. Kapteinen burde ikke ha gått ut i rom sjø med et halvfullt lasterom med vann, sier Cato Rasmussen.

Burde ha gitt gass

«Server» har en marsjfart på 12-14 knop, men hadde bare 7 knop da losen gikk av. Farten ble ikke økt i tiden etter og frem til grunnstøtingen var et faktum. Kapteinen forklarer at han ikke greide å øke farten i den sterke sjøen. Navigasjonsoffiser Rasmussen mener kapteinen burde gjort det allerede da losen ble satt av nord-øst for Fedje. En time før katastrofen var et faktum.

— Da ville han ha «tatt farten med seg» ut Fedjeosen, og «Server» ville trolig ha vært enklere å holde på rett kurs. Under de rådende vindforholdene burde han også ha hatt en sørligere rute ut Fedjeosen, sier han.

Flere kilder BT har snakket med sier også at en så lav fart, til tider under fire knop, gjør det svært vanskelig å manøvrere et skip.

Det utelukkes også at «Server» hadde tekniske mangler. Kapteinen merket ingen feil. En inspeksjon av skipet to dager tidligere viste heller ingen mangler.

- Dristig manøver

Ti minutter før grunnstøtingen ba operatørene ved trafikkstasjonen på Fedje kapteinen styre rett vest.

— Yes, yes, svarte kaptein Dimarakis.

Likevel la han skipet mot nordvest, inn mot land.

— Det gjorde jeg i et forsøk på å få vind og bølger med, og på den måten øke farten, slik at vi skulle gå klar av land.

Cato Rasmussen beskriver det som en dristig manøver.

— Det er sjelden slikt lykkes. Han burde ha dreid mot babord, eller sørvest, bort fra land, sier navigasjonsoffiseren.

Lillebø, Jan M.