– Kapteinens status er nå endret til siktet. Han er siktet etter skipssikkerhetslovens paragraf 37, om rapporteringsplikt. Man har plikt til å varsle når det er fare for forurensning, eller når sikkerheten til skipet eller mannskapet er truet, opplyste politiadvokat Siri Karlsen i Telemark politidistrikt på en pressekonferanse mandag ettermiddag.

_**Les også:

– Norge kan redde ni av ti oljetilsølte fugler**_

Strafferammen er opptil to år.

Varslet ikke selv

Dette er politiets framstilling av hendelsesforløpet rundt havariet:

17 minutter over midnatt torsdag 30. juli varslet en losbåt i nærheten av skipet trafikksentralen Brevik VTS om at skipet var i drift. Brevik kalte opp skipet gjentatte ganger og opprettet en dialog, som er hemmelig av hensyn til etterforskningen.

Full City hadde allerede klokka 23.50 torsdag en tendens til å begynne og drive mot Såstein i Langesund, viser bilder fra radar.

Rundt halv ett gikk skipet på grunn der, og fikk store skader på skroget.

Anvist ankringsplass

Politiet sier at ankeret ikke hadde løsnet eller ankerkjettingen røket.

– Området der Full City lå ankret opp ligger utenfor Brevik VTS sitt ansvarsområde. De hadde ikke ansvar eller myndighet til å gi ordre til skipet.

Skipet skulle til Herøya med last, men trengte oppholdsvær for å kunne gjøre det. De fikk anvist ankringsplassen ved Såstein, med sikte på å gå til kai i løpet at et par dager.

– De fikk beskjed om å lytte til kanal 80, der de skal få oppdateringer, sier losoldermann Geir Eikeland i Kystverket.

_**Les mer:

Pumper giftig olje**_

Må rydde i et halvt år

– Vi begynner å få kontroll på hvor det er olje. Det er møysommelig arbeid som vil ta uker, måneder, gjerne et halvt år, sier brannsjef Per Olav Pettersen i Vestfold interkommunale brannvesen.

Været er noe av det som gjør all oljeopprydding utfordrende og uforutsigbart. Det krever store ressurser.

– Oljevernaksjonen er en omfattende prosess der rundt 500 personer, pluss frivillige, deltar, opplyser beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Både Kystverket og Kystvakten har hver flere fartøyer som bistår i opprydningen. Den svenske kystvakten har også sendt tre fartøyer for å hjelpe til.

Når det ikke er fare for at oljen vil spre seg lenger, vil oppsamling av oljen komme i gang. Til nå har oljen spredt seg fra Grimstad i vest til Stavern i øst.

– Dette er en viktig kyststripe med store naturressurser, sier Ly.

Tømming av oljen i skipet vil komme i gang tirsdag. Det er også lagt barrierer rundt skipet for å sikre videre spredning, om noe mer skulle lekke ut.

Cornelius Poppe / SCANPIX