Mandag tar den 56 år gamle, tidligere HSD-kapteinen plass på tiltalebenken i Sunnhordland tingrett, tiltalt for «uaktsomt å ha forvoldt en sjøskade». Øvre strafferamme er ubetinget fengsel i tre år.

— Kapteinen har hele tiden oppfattet anklagene mot seg som urettmessige, og har forberedt seg godt på forsvare seg mot dem, Han kommer ikke til å erkjenne straffskyld, sier hans forsvarer, advokat Per Magne Strandborg.

Livet endret

Alle involverte, også kaptein Hagland, fikk livet snudd opp ned den høstmørke novemberkvelden for snart tre år siden. Haugesunderen Hagland var en av HSDs mest pålitelige og betrodde kapteiner. Det var derfor han fikk ansvaret som skipssjef på ett av HSDs to flunkende nye vidundre, hurtigbåten M/S «Draupner», som ble satt i trafikk i Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Ulykkesdagen hadde Hagland byttet vakt med en kollega, og overtatt kommandoen på søsterfartøyet M/S «Sleipner».

Nå, nærmere tre år etter forliset som krevde 16 menneskeliv, er situasjonen en helt annen for den tidligere så staute sjømannen. De vonde minnene og ettervirkningene har krevd sitt. Sverre J. Hagland er uføretrygdet, og kommer ikke til å vende tilbake til yrkeslivet igjen, verken på sjøen eller på land.

Fremdeles dårlig

— I perioder er han fremdeles psykisk dårlig, sier Per Magne Strandborg, som har rådet sin klient til ikke å snakke media før rettssalen. Straffesaken blir en stor mental belastning for Hagland, men han er uansett helsetilstand innstilt på å møte i retten mandag. Rundt seg vil han ha et støtteapparat med familie og venner.

— En sykemelding som fører til utsettelse av saken, er ingen tjent med. Kapteinen vet han må gjennom rettsforhandlingene før eller siden, sier Strandborg.

— Ventetiden har vært ille nok som det er, føyer Haglands advokat til.

Så sant kapteinen makter det, er han innstilt på å følge rettsforhandlingene fra A til Å.

Nesten tre år

Når Hagland tar plass på tiltalebenken, er det gått to år og ni måneder siden tragedien på det åpne og urene havstykket Sletta mellom Flaggrute-havnene Haugesund og Mosterhamn på Bømlo.

— Klart det har tatt på for ham å vente så lenge på en strafferettslig avklaring, sier Per Magne Strandborg.

I og med at kapteinen er blitt uføretrygdet, har han ikke lenger noe ansettelsesforhold til HSD.

— Han er ikke bitter på selskapet. I den grad han har ønsket det, har HSD stilt opp for ham i den vanskelige tiden etter ulykken, sier Haglands advokat.

Sverre J. Hagland har ikke hatt særlig kontakt med det øvrige mannskapet om bord på «Sleipner» ulykkeskvelden.

— Det ligger ikke noe unormalt eller unaturlig i det. Kapteinen har hele tiden prøvd å få hendelsen på avstand, sier Per Magne Strandborg.