Trafikksentralen på Fedje prøvde å kalle opp skipet, men først like før havariet var et faktum sendte «Server» ut mayday-melding, melder NRK.

Lensmann Einar Vatne i Lindås og Meland sier til NTB at han foreløpig ikke har grunn til å slå fast at nødmeldingen ble sendt ut for sent, men legger til at mange skip i havsnød drøyer i det lengste med å be om hjelp.

– Vi erfarer fra tid til annen at skip er noe sene med å si ifra. Det har nok sammenheng med at mayday-meldinger fører til kostbare redningsaksjoner, sier Vatne.

Avhør

Politiet etterforsker nå for fullt havariet utenfor Fedje, som kan utvikle seg til å bli en formidabel miljøkatastrofe. Det kypriotiskregistrerte lasteskipet «Server» gikk på grunn ved Hellesøy fyr klokken 18.30 fredag og brakk senere i to. Skipet var på vei til Murmansk og hadde 585 tonn tung bunkersolje og 72 tonn diesel om bord. 290 tonn olje er anslått å ha sluppet ut i sjøen og noe av oljen har allerede nådd land.

– Vi avhører en rekke mennesker i forkant av sjøforklaringen som vil finne sted over helgen. Både lostjenesten, trafikksentralen, vitner og mannskapet om bord i båten er, eller vil bli, avhørt, sier lensmannen.

Tilbakeviser motorhavari

Lensmann Einar Vatne sier det foreløpig er for tidlig å fastslå hva som var årsaken til havariet, men antyder overfor NTB at motorstopp er en nærliggende forklaring. Dette tilbakevises av kapteinen på «Server».

– Han har gitt uttrykk for at skipet har hatt motorkraft hele tiden, sier Torbjørn Wilhelmsen i forsikringsselskapet Gard til NTB.

Wilhelmsen sier at kapteinen ønsker å rette en stor takk til redningsmannskapene.

De som jobbet om bord i skipet oppholder seg på Scandic hotell i Bergen. Ifølge politiet er det ikke mistanke om at noen av dem skal ha vært påvirket av alkohol eller rusmidler da skipet gikk på grunn.

Mannskapet på 25 er fra Hellas, Ukraina, Malaysia og Indonesia. Kapteinen er gresk.

LESERBILDE