• Herlig å bli renvasket. Nå kan jeg gå med rak rygg, sier en strålende glad Jan Nessa. HSD-oppsigelsen av «Baronessa»-kapteinen er ugyldig, fastslår Bergen tingrett.

— I kveld skal jeg feire med boller og brus sammen med ungene, sier 56-åringen fra Leirvik på Stord.

— Jeg fikk gratis vafler på HSD-fergen mellom Halhjem og Sandvikvåg. Men det bør du vel ikke skrive. De ansatte i kafeen risikerer vel å få sparken, de også, humrer Jan Nessa.

I går vant han arbeidsrettssaken han anla mot HSD Sjø AS, etter at han fikk sparken som kaptein på MS «Baronessa». Rederiet må gi Nessa kaptein-jobben tilbake. HSD er også dømt til å betale 50.000 kroner i erstatning, og 115.000 kroner i saksomkostninger.

Lystret ikke

Rederiet begrunnet oppsigelsen med at Nessa utviste grov uaktsomhet og brøt sikkerhetsprosedyrer like før ulykken ved Ranavik på Halsnøy 19. april i fjor. Manøvreringssystemet lystret ikke, og Nessa førte den løpske hurtigbåten med fjorten passasjerer opp på land mellom venterommet og en lyktestolpe.

Nessa fikk mye skryt snarrådig opptreden og for å ha unngått en langt mer alvorlig ulykke. «Baronessa» unngikk også sammenstøt med en ambulanse på kaien der det lå en gravid kvinne på vei til føden på Stord.

Frifunnet to ganger

— Mitt poeng har hele tiden vært at det var teknikken som sviktet og var årsak til ulykken. Denne dommen viser at rettssystemet fungerer, sier Nessa til BT.

Tidligere i år ble han også blankt frifunnet av Sunnhordland tingrett i straffesaken. Saken er anket.

Etter at han fikk sparken, har Nessa jobbet som styrmann på forsyningsskip for Eidesvik-rederiet.

HSD medgir at det var sannsynlig teknisk svikt i manøvreringssystemet på MS «Baronessa». Rederiet hevder likevel at Nessa for sent senket farten ved innseilingen til Ranavik og at ulykken ville vært unngått om han hadde fulgt prosedyrene.

«Brysom»

Selv er kaptein Jan Nessa ikke i tvil om at hans frittalenhet har medvirket til at han ble degradert til styrmann - og senere oppsagt. Nessa sendte to e-poster internt i HSD-systemet der han uttalte seg sterkt kritisk om selskapets personalpolitikk og ruteoppsett.

— HSD har vært ute etter meg. De har oppfattet meg som en brysom ansatt. I selskapet gjelder ordtaket «enten er du med, eller så er det ut», hevder Nessa.

— Kommer du til å gå tilbake til kapteinsjobben hvis dommen blir rettskraftig?

— Det vet jeg ikke. Nå får vi hva det neste utspillet fra HSD blir, svarer Nessa.

HSD anker

Konserndirektør Geir Aga levner ingen tvil om hva det blir:

— Det er helt åpenbart at vi kommer til å anke denne dommen. Vi mener den er helt feil. Rettens mindretall mener jo også at vi hadde saklig grunn til oppsigelsen, sier Aga.

Rettens flertall fastslår at oppsigelsen var en overreaksjon fra HSDs side. De mener Nessa burde vært tidligere ute med å senke hastigheten. - Men forholdet er ikke mer alvorlig enn at i høyden ga grunn til advarsel, heter det i dommen.

Nessa krevde nærmere en halv million kroner i tapt arbeidsfortjeneste og for «tort og svie», men må altså nøye seg med 50.000 kroner. Det tar han ikke særlig tungt.

Støtteerklæringer

— Det viktigste er å bli renvasket for beskyldningene om at jeg var skyld i ulykken, sier kapteinen.

På vei hjem til Stord i går ettermiddag haglet det med gratulasjonsmeldinger på mobilen.

— Det ringer i et bankende kjør. Jeg har fått mye støtte av kolleger både i HSD og andre trafikkselskaper, sier Nessa.