— Vi er klare til å sende den nedover på et lastefly til Australia. Deretter må den installeres et spesialfartøy, og så kan vi være klare til å bistå, sier Frode Gaupås, operasjonsdirektør i Swire Seabed.

Bergensselskapet som har spesialisert seg på å jobbe på store dyp, eier miniubåten (som på fagspråket kalles ROV) som kan dykke helt ned til 6000 meter. De fleste miniubåter som brukes i Nordsjøen kan ikke jobbe på dypere vann enn 3000 meter.

Bygget i Bergen

Ubåten har akkurat vært til service hos produsenten, Argus Remote Systems, som bygger disse svært spesialiserte ubåtene på Laksevåg.

— Det finnes nok ikke flere enn 10 slike båter i hele verden, sier daglig leder, Frode Korneliussen.

Ubåten har en vekt på nesten tre tonn, og er proppet med høyteknologi som skal fungere klokkerent, selv under det enorme trykket som dannes når 6 km med hav er over den. Den er hele tiden koblet til spesialfartøy, og styres av mannskap om bord på skipet.

— Vi bygger fire-fem miniubåter i året, men denne typen lager vi ikke så mange av. Kanskje en hvert tredje år, sier han.

Hentet opp sølv

I fjor var miniubåten i sving på 4700 meters dyp utenfor Irland.— Vi var nede og hevet sølv fra et skipsvrak fra første verdenskrig. Totalt hevet vi 120 tonn sølv fra vraket, sier Frode Gaupås.

Selskapet hans lever hovedsakelig av oppdrag for oljenæringen, men miniubåtene som går til de mest ekstreme dypene blir også brukt til andre oppdrag, blant annet av forskere.

— Den er utstyrt med godt lys, HD-kamera og to armer i titan, sier Gaupås.

Er klar om det trengs

Han vil ikke si for mye om et eventuelt oppdrag utenfor Australias vestkyst.

— Vi vet at det ikke er så mange slike miniubåter som kan gjøre en slik jobb, så vi har meldt fra om at vi er klare om det trengs, sier han.

- Det er vel god markedsføring for dere om dere får oppdraget?

— Det er ikke hovedmotivasjonen for oss i dette tilfellet. Her er det pårørende som venter på svar, og for oss handler dette om eventuelt å kunne bistå i et krevende letearbeid, sier han.