MAJ-BRITT DAHL

På Gaia-buss 22 fra Olav Kyrresgate til Helldalsåsen er det flere kameraer. En liten sort kule ved dørene og ulike steder over setene.

Louis Pettersen føler seg egentlig alltid trygg på bussen — uavhengig av om den har videokamera eller ikke. Men det er dette med forebyggingen, da.

— Føler du deg ikke overvåket her du sitter?

— Det må man tåle. Jeg kan ikke begripe at det har noen negativ effekt hvis man har rent mel i posen.

— Det gjør ikke meg noe å bli overvåket på bussen, sier John H. Lyssand.

— Men det burde stått at vi blir overvåket, kommer det kjapt fra Inger Abelvik når BT viser henne de sorte kulene i taket.

— Åh, er det kamera, jeg trodde det var en ringeklokke, sier Lyssand.

— Bussen er flunkende ny og skiltene var feil, nye er underveis, lover administrerende direktør Idar Sylta i Gaia Buss.

Avslørte overfall i Oslo

Debatten om videoovervåking har skutt fart etter at en 31 år gammel mann ble overfalt av seks ungdommer i en buss på Holmlia i Oslo. Takket være gode bilder fra bussens overvåkingskameraer, samt at lokale politifolk på Holmlia kjente dem igjen, ble de raskt pågrepet. Og folket jubler - selv om ungguttene ikke har tilstått.

Her vest er det videokameraer på flere av Gaia- og HSD-bussene. Siden høsten 2001 har Gaia installert kameraer på cirka 30 av selskapets rundt 300 busser. Opptakene pågår hele tiden og slettes ifølge Gaia etter 24 timer. Det finnes ingen kontrollsentral der noen sitter og følger med på hva som skjer på bussene. Filmene tas frem hvis sjåfører eller passasjerer melder fra om en hendelse.

— Vi håper å få videokameraer på alle våre busser. Vi mener det fører til mindre hærverk og trakassering, sier administrerende direktør Idar Sylta i Gaia Buss. Selskapet har ikke målt nedgangen i hærverk og bråk, men viser til erfaringer fra busselskaper i Bærum og Oslo.

- Ingen nye tilfeller

Gaia har ifølge Sylta ikke hatt nye tilfeller av vold og hærverk på bussene der kamera er montert.

HSD har også opplevd en nedgang i vold og hærverk etter at kamera ble tatt i bruk. Selskapet har aldri hatt behov for å bruke opptakene som bevismateriale. Kameraene er først og fremst et forebyggende tiltak, understreker informasjonsdirektør Arild Sondre Sekse.

Gode erfaringer til tross; snart kan overvåking av hele kupeen være historie. Like før jul vedtok Datatilsynet at opptak inne i togkupeene til NSB ikke er lov. Sannsynligvis vil det samme gjelde for busser, men direktør Georg Apenes i Datatilsynet kan ikke si om og eventuelt når et slikt vedtak kommer.

— Vi aksepterer filming ved sjåførplassen og ved inngangsdørene; det er kontinuerlig filming inne i kupeen vi ikke vil ha, sier Apenes til Bergens Tidende.

— Men folk på bussen er veldig fornøyd med ordningen.

— Det er ikke første gang jeg hører at folk foretrekker falsk trygghet fremfor falsk utrygghet. Men ett sted må grensen gå, og den er det vår oppgave å sette, sier Apenes.

For Gaia Buss er overvåking av bare sjåførplass og innganger en dårlig løsning.

— Vi mener det vil svekke den forebyggende effekten på vold og hærverk. For oss er kameraene en praktisk måte å skape trygghet for passasjerer og sjåfør, og det er vi helt avhengig av for å kunne drive. Men vi vil selvfølgelig forholde oss til norske lover og regler, sier Sylta. Det samme vil HSD, sier selskapets informasjonsdirektør.