— Dette er ergelig. Jeg driver en liten bedrift der bestillingene går via nettet. Det er stadige utsettelser med tanke på når vi kan få nettforbindelsen tilbake, sier Hans Dieter Gertz.

Han er en av innbyggerne i Kvinnherad som har mistet nettforbindelsen og er rimelig frustrert over Telenor, som stadig har nye tidspunkter for når kabelen kan bli reparert.

Uten nett siden lørdag

Da kabelen røk ble en mobilstasjon på Stord satt ut av drift, noe som igjen førte til at nesten 1000 Telenor-kunder på Husnes har vært uten bredbånd siden lørdag. I mellomtiden har Telenor brukt miniubåt for å finne bruddet.

Gertz mener det er flere som har større behov enn han, men synes det er irriterende.

— Det er som på flyplassen, når fly er forsinket. Det kommer stadig et nytt estimert tidspunkt for når feilen skal være rettet, forteller Gertz.

Komplisert

Informasjonssjef Per A. Meling i Telenor sier at de har funnet stedet der kabelen røk.

— Nå er et kabelskip på vei fra Harstad for å reparere skaden, sier Meling.

— Når kan kundene få nettforbindelsen tilbake?

— Skipet må til Bergen for å laste utstyr og vil være på plass fredag. Vi har foreløpig estimert at feilen er rettet søndag. Men det er et komplisert brudd, derfor kan de anslåtte tidspunktene endre seg, sier Meiling.

Også i 2012 mistet mange kunder i Sunnhordland mobilforbindelsen etter brudd i en sjøkabel i samme område.