ARNE COLLIANDER

— Det ser ikke pent ut, vedgår informasjonsdirektør Atle Kvamme i Fjord Line.

Flere lesere har kontaktet Bergens Tidende i det siste med klager på utslippene fra «Jupiter». Røyken er synlig over hele Vågen og store deler av Sandviken. Når det blåser fra nord, trekker røyken også inn over sentrum. Røyken er særlig synlig i godvær.

— Den er imidlertid ikke farlig. Utslippene av gasser og CO2 ligger langt under alle internasjonale krav, forsikrer informasjonsdirektør Atle Kvamme.

Bruker tungolje

Forklaringen på røyken ligger i tungoljen som M/S «Jupiter» benytter. Når skipet er i fart, kommer det ikke ut like mye røyk.

— Jo lengre landligge, desto mer røyk blir det når hovedmaskinene kommer i drift, sier Atle Kvamme.

M/S «Fjord Norway» bruker samme type olje, men forurenser langt mindre. Årsaken er at «Jupiter» er ti år eldre, og har et helt annet maskineri enn danskebåten.

For et par år siden benyttet Fjord Line i en periode en lettere olje på fergene sine. Da var røyken fra M/S «Jupiter» mer beskjeden.

Sparer 20-30 millioner

— Det er økonomiske årsaker til at vi gikk tilbake til tungoljen. Det er mellom 20 og 30 millioner kroner billigere i året for oss å benytte denne oljen. Driften vår tåler ikke en slik ekstrautgift, sier Fjord Lines informasjonsdirektør.

— Noen mener utslippene vil bli mindre synlig hvis motoren blir overhalt?

— Det stemmer ikke, sier Atle Kvamme.

Skal selges

Den eneste måten røyken forsvinner på, er dersom Fjord Line får solgt M/S «Jupiter». Selskapet har lenge hatt følere ute i markedet, men foreløpig har ingen vært villig til å betale prisen Fjord Line mener rederiet må ha for den snart 30 år gamle englandsbåten.

— Beslutningen om å selge M/S «Jupiter» er uansett tatt. Tidspunktet er det eneste usikre. Vi ser ikke noe problem i å få tak i erstatningsferge. Det er alltid ledige ferger på bruktmarkedet, sier Atle Kvamme.

Danmarkslinjen er mer lønnsom enn Englandslinjen for Fjord Line. Når selskapet bytter ut M/S «Jupiter», er det derfor en fordel om erstatningsfergen kan benyttes både til Newcastle og til Hanstholm. Det gir større fleksibilitet.

Ti år i nordsjøfart

— Inntil videre må bergenserne leve med både «Jupiter» og røyken fra henne, sier informasjonsdirektør Kvamme.

«Jupiter» ble levert fra et fransk verft i 1975. Fergen gikk først i østersjøtrafikk. Da Color Line kjøpte den i 1994, gikk den mellom Oslo og København under navnet «King of Scandinavia». I 1994 ble hun satt i trafikk mellom Bergen og Newcastle under navnet «Color Viking». Fjord Line kjøpte både båten og rutekonsesjonen i 1998.

SPYR UT RØYK: M/S «Jupiter» spyr ut svart røyk hver gang den forlater Bergen. - Røyken er imidlertid ikke farlig, og forsvinner når vi selger englandsbåten, sier Atle Kvamme i Fjord Line. FOTO: PRIVAT.