Gruppen har ikke fått noe navn. De har heller ingen støtteforeninger, eller avvenningsklinikker. Men de er godt synlig i bybildet: Barn— og ungdom fulle av abstinenser og på hvileløs jakt etter småpenger eller tomflasker for å få seg en fix.

Vi snakker om ungdom hektet på julebrus.

Ikke uventet støter bt.no på opptil flere tilfeller på Bystasjonen.

Men i motsetning til flere andre avhengige og misbrukere, finnes det ikke spor av verken sjenanse eller skam hos 13-åringene vi treffer.

Tvert imot får de latteranfall og poserer villig vekk med tomflaskene når bt.no ber om en alvorsprat om deres forhold til julebrus.

— Vi drikker ganske mye. I dag har vi drukket halvannen liter etter skoletid. Det gjorde vi i går også, sier guttene, som ikke ber om å være anonyme.

De heter Aleksander Polovinkin og Anders Haugsmyr Arntzen og er elever ved Danielsen ungdomsskole.

Seks kroner dosen

— Hvorfor drikker dere?

— Fordi de kun selges nå før jul. Så er det godt. Også er det sykt billig, sier Aleksander og illustrerer:

— Det koster for eksempel seks kroner - med pant - for en og en halv liter

— Er dere avhengige?

— Nei. Det er vi ikke.

— Men det sier jo alle avhengige?

— Ja, men vi drikker ikke så mye, sier Aleksander og Anders.

Så går de for å pante flaskene sine.

Massiv Hansa-økning Markedssjef i Hansa Lisbeth Hope Frugård bekrefter at interessen for julebrus øker drastisk.

— Økningen er på 50 prosent i forhold til i fjor. Ingen av Hansas brussorter selger like mye så lenge julebrus er i handelen, sier hun til bt.no.

— Hittil har vi solgt 220.000 liter, hvorav nesten 200.000 liter er 0,33 glassflaske. Den er en stor suksess og står for hele økningen alene. Vi har registrert at det har blitt populært blant ungdom. I tillegg er det selvsagt en typisk familiedrikk som passer for alle. Men den markedsføres ikke i det hele tatt. Den selges kun gjennom tilstedeværelse i butikkene og sitt gode navn og rykte.

Også daglig leder ved Safari på Lagunen Roger Hjertås merker stor etterspørsel:

— Interessen er veldig stor for glassflaskene. Spesielt hos den yngre garde. De synes det er greit å kjøpe seg en six-pack med julebrus. Den er jo en del billigere enn vanlig brus.

Lerum droppet ut

2006 har vært et turbulent julebrusår til nå. Coca Cola - som satset stort på julebrus i fjor - har droppet sin satsing til fordel for nykommeren Cola Zero. Lerum har også blitt hektet av.

Etter det bt.no får opplyst er grunnen de bryggeriet ikke kom til enighet om pris med de store kjedene. Lerum ville ikke risikere å produsere med tap, noe som har utløst en rekke protester.

Dermed er Ringnes Hansas argeste konkurrent. Også de har store forventninger til årets salg.

— Det er fortsatt litt for tidlig i julebrussesongen til å gi konkrete tall på hvordan salget går. Julebrussalget økte med 12,6 prosent i verdi i 2005. Vi har også i år store forventninger til salget i år, da vi har markedets bredeste portefølje. Dette inkluderer lokale varianter og Ringnes Julebrus, sier Bjørn Thorvaldsen i Ringnes' kommunikasjonsavdeling.

- IKKE HEKTET: 13-åringene Aleksander Polovinkin (t.v) og Anders Haugsmyr Arntzen og er elever ved Danielsen ungdomsskole drikker lett halvannet liter julebrus for dagen.
EYSTEIN W. THUE
GLASS REGJERER: Hansa 0,33 på glass ligger an til åbli den store vinneren i julebrus-krigen.