Hvordan blir julefeiringen når eldstemann er født under fransk koloniherredømme og yngstemann lever i norsk barneskolekultur anno 2005? Svaret finnes hos fire generasjoner Nguyen i Aurdalslia på Sandsli. Oldemor Lu på 97 år holder til i kjelleretasjen. I etasjen over bor sønnen Hung med konen Ky og deres sønn Nguyen Cong (14). Datteren Minh og ektemannen Truc har hus i nabolaget, og er ofte på besøk med sønnen Markus, som er seks år.

Beskjeden julefeiring i Vietnam

Hung Nguyen kom som båtflyktning til Norge i 1983. Noen år senere fulgte konen, de tre døtrene og moren etter. Nguyen Cong er født i Norge.

Vel 10 prosent av befolkningen i Vietnam er katolikker. En liten katolsk overklasse feirer jul på fransk maner, og serverer kalkun til «reveillon», den tradisjonelle franske julelunsjen 1. juledag. De fleste av katolikkene må imidlertid greie seg med midnattsmessen og en beskjeden markering.

Siden julen i Vietnam i all hovedsak er konsentrert til julenatten og 1. juledag, var overgangen til den massive førjulsbalubaen i Norge stor for de eldste Nguyen-barna.

— Det var spesielt. Julenisser over alt, julegrøt og juletre, memorerer Minh og ektemannen Truc. Nugyen Cong, som har levd hele sitt liv i Norge, synes ikke familien feirer noe særlig annerledes jul enn norske familier. Han heiser skuldrene på tenåringsvis når BT prøver å lokke noen juleeksotiske barndomsminner ut av ham.

Troen er viktig

Familien Nguyen spiste kalkun til jul de første årene i Norge. Etter hvert ble det pinnekjøtt. En matopplevelse familien lærte seg å like, og som nå er uunnværlig. De innrømmer lattermildt at de brune pinnene ikke fremstod som særlig fristende i begynnelsen.

— Pinnekjøttet har ikke vært til å unngå. Det er jo bare det som serveres på julebordene, smiler Truc.

Både Nguyen Cong og Markus har fått hjemmelaget julekalender av sine foreldre. Hver dag trekker de en lapp, der en liten bønn eller god handling står beskrevet.

— Troen er veldig viktig for oss. Dette er en måte å forberede seg til jul, og skape en liten forventning hver dag, seier Ky.

Kalenderen er ikke mer høytflyvende enn at Markus for eksempel har trukket en lapp om å øve på fin «innestemme». Nguyen skal blant annet lese en bok, og spille mindre på data.

Familien har aldri vært tilbake i Vietnam og feiret jul. Det savner de heller ikke siden julehøytiden i den katolske kirke er den samme hvor enn man bor i verden.

— Jul er Vestlandet med snø og regn, sier Truc, som imidlertid kunne tenkt seg noe færre nisser i desember.

— Jeg tror kanskje det hadde blitt en fredeligere jul uten nisser over alt.

En anelse jul

Store mengder pinnekjøtt, svineribbe og medisterkaker har passert Thanh Nguyen i kassen på Rema 1000 i Os de siste ukene. Selv er 27-åringen buddhist, og han og familien feirer ikke jul. Ikke særlig mye i alle fall.

— Vi har jo et lite juletre, og så blir det noen gaver til de aller nærmeste, sier Thanh.

Mens det vanligvis er foreldre som introduserer norsk julemat for sine håpefulle, er det omvendt i familien Nguyen. Der er det Thanh som koker pinnekjøtt til mor og far og søskenene. Med et lite smil forteller han at foreldrene ikke er overbeviste, men at han og søskenene synest pinnekjøtt er godt.

Thanh tror han kommer til å plukke opp flere norske juletradisjoner når han en gang stifter egen familie.

-Men helt ærlig? Helt ærlig så synes jeg julen er oppskrytt.

FAMILIEJUL: fire generasjoner Nguyen ¿Truc og Minh (bak),Hung (fremme t.v.) ,Markus, oldemor Lu, Ky og sønnen Nguyen Cong ¿ forbereder seg til julehøytiden. Det blir katolsk familiemesse på julaftenettermiddag og midnattsmesse for de voksne. Oldemor Lu gikk til messe i St. Pauls kirke hver eneste dag frem til hun var 90 år. Nå er beina blitt for dårlige. FOTO: EIRIK BREKKE
Thanh Nguyen er buddhist, men feirer likevel så vidt litt jul. Vel halvparten av vietnameserne i Bergens-regionen er buddhister. Den andre halvparten er katolikker. FOTO: MARIE HAUGE