— Det har vært så travelt i år at vi ikke har rukket å oppdatere statistikken. Men vi regner med å arrangere turer for rundt 600 journalister fra hele verden i år. De aller fleste kommer om sommeren, sier markedskoordinator i Fjord Norge AS Helen Siverstøl.

De markedsfører Vestlandet internasjonalt, og legger opp turen for utenlandske journalister som kommer for å skrive om fjorder, fjell og trankoking.

Storbyjungelen Urnes

I år har alt fra Forbes' livsstilsmagasin, den amerikanske finanselitens favoritt, til journalister fra mindre engelske aviser kommet til Vestlandet.

— Og så hadde vi «Good Morning Russia», russisk frokost-TV, som når ut til 250 millioner seere, sier Siverstøl.

De siste årene har det vært en stor økning i antall journalister fra Russland, ifølge Siverstøl.

— De er veldig opptatt av vikinger og trankoking. De tror Norge er litt gammeldags, og ser for seg en gammel bestemor med skaut som står over trankjelen.

Det kommer flere og flere journalister fra Spania og Storbritannia, Polen, India og Kina Mest populært av alt er fjordene.

— Alle vil se fjordene. I år har det vært ekstra mange i Hardanger i forbindelse med Grieg-året, sier Siverstøl.

Noen tror også at Norge er større enn det er.

— Et par journalister ville ha et kart over Urnes, slik at de kunne finne stavkirken. Jeg måtte forklare dem at det ikke er så veldig mange hus i Urnes.

Norge betaler champagnen?

Direktør for reiseliv i Innovasjon Norge Per-Arne Tuftin sier pressebesøkene betyr «vanvittig mye» for Norge.

— I fjor besøkte 926 utenlandske journalister Norge gjennom oss. Omregnet til annonser tilsvarer det 305 millioner kroner. I tillegg kommer TV og radio, sier Tuftin.

Han sier de jobber aktivt for å få journalister til Norge.

— Vi har folk som kontakter reiselivsjournalister og inviterer dem hit. Det ligger ofte mye jobb bak fra vår side for å få high-end magasinene til å komme, sier han.

— Da spiser de hummer og drikker champagne på Innovasjon Norges regning under hele oppholdet?

— Nei, sånn er det ikke. Mange dekker hele opplegget selv. Noen spør om rabatter. Generelt får journalistene samme behandlingen som turistene, sier Tuftin.

Paul S. Amundsen