Det er den drømmen, at navigasjonsutstyret skal fungere, fokken fylles og at du en dag skal seile inn på en lagune du ikke har visst om.

— Høres det ikke fantastisk ut, da?

Elisabeth Tharaldsen har høyhalset genser på og varmer hendene rundt kaffekruset. Vågen er grå. En nordlig, sur bris leker med jollen som dupper nervøst bak storesøsteren, «S/Y Endely». Endelig, etter tre års planlegging, skal det skje.

— Alt er klart. Hm-hm-he-he, humrer kaptein Bjørn-Åge Dyrnes. - Vel, så klart som det kan bli, nå gjelder det bare å komme seg av gårde.

En båt, en rigg, to ektepar. I morgen vinker de farvel til venner og familie og legger ut på Den store reisen. I tre år skal de seile.

Frigjort

For ikke så mange år siden ville de vært spesielle, sprø eller eventyrere med samme genfeil som Thor Heyerdahl. I dag reiser venner, par, pensjonister, babyer, familier ut for å krysse verdenshavene. Frigjort fra A4-rushtrafikk, støvsuging, Dagsrevyen og dårlige værmeldinger.

— For 20 år siden var dette noe spektakulært, noe man skrev bøker om når man hjem. I dag risikerer du å støte på gamle skolekompiser på øde stillehavsøyer. Det er helt klart stadig flere som legger ut på jordomseiling, sier redaktør for magasinet Seilas, Ole Henrik Nissen-Lie.

Ingen har helt oversikt over hvor mange nordmenn som befinner seg der ute for øyeblikket, men kvalifiserte tips tilsier mellom 20 og 30 båter, kanskje flere.

De sushi hav

— Bjørn-Åge er kaptein, han har mest erfaring. Så får vi se hvordan rollefordelingen blir, sier Erik Muus-Falck. Han er kokk av yrke, i likhet med både kapteinen og konen Eli Hovdenak og Dyrnes. Det er med andre ord muligheter for tre skift i pantryen.

— Vi satser på sushi, gliser Muus-Falck.

Ifølge erfarne jordomseilere er det verken manglende erfaring eller skrantende utstyr som gjør at det går galt de gangene jordomseiling gjør det.

— Det sosiale er ofte det vanskeligste, særlig for venner som blir satt på prøve i helt nye situasjoner, sier Seilas-redaktør Nissen-Lie.

Dette har de tenkt på om bord i «Endely».

— Vi er klar over utfordringen, sier Muus-Falck.

Forpiggen er rigget med bøker og satt av til enerom på deling. Alle har deltatt på konfliktløsningskurs.

GPS og velstand

— Det finnes ulike definisjoner. Noen betrakter lange turer som jordomseiling, selv om man ikke når rundt, sier bergenseren Bjørn-Vidar Bårtvedt. Han startet nettsiden fjordsailing.no som fungerer som kontaktpunkt for seilere langt hjemmefra, «S/Y Enely inkludert. Bårtvedt har seilt i over et år - over Atlanterhavet og rundt i Karibien - sammen med konen og to små barn, det yngste åtte måneder gammelt ved avreise.

— Ikke noe problem sier, Bårtvedt.

GPS og elektroniske kart har gjort navigasjon til havs enklere og tryggere enn før.

— Velstandsøkningen, med mer penger og mer fritid, gjør det mulig å realisere drømmen i dag. Noe av fascinasjonen er borte, sier Nissen-Lie i Seilas.

Sa opp jobben

Ikke om bord i «S/Y Endely». I hvert fall ikke ennå. Fascinasjonen har bare så vidt begynt.

— Egentlig planla jeg og Eli å kjøre Afrika på langs, men så ble det dette i stedet. Vi har basillen i oss, sier Erik.

Hus og bil er solgt. Jobb forlatt. Erik Muus-Falck jobbet offshore på Oseberg C. Han søkte om permisjon, men fikk ikke.

— Da var det bare å si opp. Det var egentlig greit. Da det var gjort, føltes det som en befrielse.

— Vi må gjøre dette nå og ikke når vi blir pensjonister. Da kan det være for sent, sier Bjørn-Åge Dyrnes.

Havnevakten stikker innom for å gjøre opp for det siste liggedøgnet på Bryggen. I morgen venter Nordsjøen. Så Den engelske kanal, Lisboa, Madeira, Kapp Verde, Bahamas, Stillehavet ...

— Ja, ja, mumler Elisabeth og ordner noe under dekk.

— Vi er nok litt smågale i hodet. Men det er deilig det.

Kunne du tenke deg en jordomseiling? Diskuter saken i feltet under!

Rune Berentsen
Rune Berentsen
Rune Berentsen
Rune Berentsen