Bussjåfører i Nordhordland må holde seg i opptil fire timer mellom hver gang de får sjansen til å gå på toalettet.

De elendige toalettfasilitetene er på grensen til det trafikkfarlige, sa Nobina-sjåfør og verneombud Leif Szajnfeld til NRK tidligere denne uken (bt.no advarer om uappetittlige bilder) .

— Folk kan jo tenke seg selv at dersom de ikke får gjort det de har behov for. Går det lang tid så endres fokus fort til at en konsentrerer seg om ikke å gjøre i buksen, mer enn det å kjøre, sier han.

Nå prøver Bybanen å unngå det samme problemet for sine førere, når passasjertrafikken starter i juni.

— Vi jobber med å legge til rette toalettfasiliteter for førerne, bekrefter Dan Hildebrand, administrerende direktør i Fjord1 Partner, som har ansvaret for å bemanne bybanevognene.

I utgangspunktet legges det opp til at førerne skal bruke hovedanlegget på Kronstad til å dekke naturlige behov. For mer akutte situasjoner må Bybanen alliere seg med toalettinnehavere i nærheten av endestasjonene.

— Vi prøver å inngå avtaler på Telegrafen og i nærheten av endeholdeplassen på Nesttun, sier Hildebrand.

Stillingene som bybanefører egner seg imidlertid neppe for folk med trøblete mage. Det blir knapt tid til å trekke uniformsbuksen ned før man må ut og kjøre igjen.

— Det er en ventetid på fire minutter på endeholdeplassene, så det bygger i grunnen på at førerne ikke skal forlate vognen. Men må du på toalettet, så må du på toalettet, sier Hildebrand.