• Hadde Danmarks plass fått tilbake brosteinen som lå der helt til 70-tallet, ville luften blitt mye renere, sier Arvid Fjæren.

Brosteinleggeren var nysgjerrig på hvor mye asfaltstøv som produseres i løpet en vintersesong, og veide støvet han sopte opp i Kalvedalsveien en vår.

— Vi fant ut at det var 300 kilo asfaltstøv pr. 10 meter kjørebane. Da kan du tenke deg hvor mye asfaltstøv som produseres på Danmarks plass! Hadde Danmarks plass fått tilbake brosteinen som lå der helt til 70-tallet, ville luften blitt mye renere, sier Fjæren.

Jo større steinen i underlaget er, jo mindre svevestøv blir det, har forsker Brynhild Snilsberg ved Statens vegvesen funnet ut.

— Asfalt består av 95 prosent stein, ofte samme type stein som brostein, bare mye mindre. Vi har funnet ut at dersom største steinstørrelse i asfaltdekket reduseres fra 11 til 8 mm, dobles slitasjen. I tillegg dobles også slitasjen dersom bilene øker farten fra 30 til 50 kilometer i timen, sier hun.

Siden brostein er de største steinene som eksisterer som underlag for kjøretøy, og siden de er såpass ubehagelige å kjøre på at man automatisk senker farten, er de derfor det mest støvvennlige veidekket.

— Men selv om brostein er støvvennlig, er den ikke støyvennlig. I en by er støyen også et viktig moment å ta hensyn til. Derfor mener jeg asfalt fungerer best i byene, gjerne med reduserte fartsgrenser, sier Brynhild Snilsberg.