Shorsh har bodd i Norge i seks år, er RV-politiker og leder for Selvstendig demokratisk kurdisk kvinnegruppe i Bergen.

Hun bekrefter at tvangsgifte er et betydelig problem i det norskkurdiske miljøet. Ikke bare risikerer unge jenter å bli sendt «hjem» for å bli gift med en slektning eller en annen som foreldrene har plukket ut. Det samme skjer også innenfor miljøet her i landet, forteller Shilan.

— Jenter som ikke har klart å gjøre motstand, men har giftet seg etter foreldrenes vilje, har det ille. Hvis de blir skilt fordi ekteskapet ikke fungerer, blir de støtt ut av sin egen familie, sier hun.

Foreldre kontrollerer

Shilan sier at kurdiske jenter i Norge blir holdt som i fengsel av sine foreldre.

— De får lov til å gå på skole, men de får ikke lov til å gå noe annet sted alene. Derfor lærer de fagene sine på skolen, men de får ingen innsikt i hvorfor norske kvinner har oppnådd den friheten de har. De ser friheten, men de skjønner ikke helt hva de kan bruke den til. Og de kjenner nesten ikke til hvilke rettigheter de har. Det er foreldrene som kontrollerer denne kunnskapen, sier Shilan.

— For å få litt frihet, om det så er bare en eneste kveld, er det mange kurdiske jenter som lyver for foreldrene sine. De får lov til å jobbe, i hvert fall litt. Så kan de si at de skal jobbe en kveld, mens de egentlig drar på diskotek eller kino. Det er også noen som sier de skal på jobb i en annen by, mens de egentlig overnatter hos venninner. Alt dette bare for å kunne kjenne på den friheten de ellers aldri ville ha fått, sier Shilan.

Motarbeider integrering

Den kurdiske politikeren mener at kurdiske kvinner i Norge kan deles inn i tre grupper:

n Mest undertrykt er de som er analfabeter, eller bare kan skrive og lese litt. De er helt i mannens makt.

n De som jobber eller tar utdannelse, men ikke er politisk bevisste, får bare de rettigheter som deres menn gir dem.

n De som flinke til å snakke for seg og som ønsker et selvstendig liv. Men også mange av dem kan være styrt av menn - eller politiske partier.

— Hva kan gjøres for å endre dette?

— Det er ikke så enkelt. Men det er et fenomen som myndighetene burde være litt mer påpasselige med. De fleste kurdiske organisasjoner er underbruk av partier i Kurdistan. Så lenge de kaller seg demokratiske, er den norske staten fornøyd. Men grunnlaget for at disse organisasjonene skal kunne fortsette å ha kontroll over medlemmene sine, er at de klarer å hindre integrering i det norske samfunnet. Derfor ønsker de ikke det, og de motarbeider integrering aktivt. Det kan staten gjøre noe med.

Ærlighet viktig

— Hva kan skje når du kritiserer dine egne slik?

— Jeg mener at det er viktig for oss at vi er ærlige. Jeg kritiserer ikke mine egne for å ødelegge, men hvis vi ikke snakker om hva som er feil, kan vi aldri komme videre. Men jeg er blitt truet og kalt «hore» og blir beskyldt for å ha blitt for norsk av eldre kurdere. Det er skremmende på flere måter. Det verste er egentlig hva slike utsagn gjør med unge kurdiske menn. De tenker: Hvis Shilan er en dårlig kvinne, må de norske jentene som lever mye mer radikalt virkelig være horer. Jeg tror slike tanker kan ligger bak voldtekter. Noen unge kurdiske menn ser veldig ned på norske jenter, men det er helt ok å ligge med dem, selv om de protesterer. Dette er igjen en veldig bremse på integreringen.

Shilans kvinnegruppe har for øvrig flere norske kvinner som medlemmer. Gruppen arbeider blant annet med opplysning om rettigheter, helse, prevensjon og arbeid.

HINDRER INTEGRERING: De fleste kurdiske organisasjoner er underbruk av partier i Kurdistan. Grunnlaget for disse organisasjonene, er at de klarer å hindre integrering i det norske samfunnet. Bare slik kan de fortsette å kontrollere sine medlemmer, sier Shilan Shorsh. KNUT EGIL WANG (foto)