Om sommeren går omsetningen til solariumskjeden Brun og Blid opp med 50 prosent. Lite klær og lange dager på jobb trekker folk til solsengene.

– Det er en vanlig myte at vi tar mer sol om vinteren, sier eier av Brun og Blid, Thorbjørn Frantzen.

Den spesielt våte starten på sommeren østpå har slått ut i omsetningstallene til solkjeden. De første 10 dagene av juli økte omsetningen på kjedens solsteder i Oslo med 140 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I Bergen var økningen på 70 prosent.

– Er det fint vær, går folk med lite klær og vil være brune. Er det dårlig vær, drar alle til Syden, og vil ha litt underlag før de drar. Uansett tar folk sol inne om sommeren, forteller Frantzen.

Han tror at folks livsstil påvirker solvanene. I dag er det vanlig at folk bor i små leiligheter i sentrum, og jobber mye seinere enn før.

– Utenfor byen kan folk oftere sole seg i hagen. I byen er det annerledes, sier han.

Hos de største reisebyråene begynner det å bli manko på ledige sydenturer.

– Det har vært veldig stor pågang, og det er nok på grunn av været, sier selgerleder Britt Dahl ved Ticket reisebyrå. De er operatør for alle store charterturoperatørene i Bergen.

– Det er ganske mange som egentlig ikke hadde tenkt seg utenlands, men som kommer inn og vil ha en tur til varmere strøk på grunn av været, sier hun.

Alle de store charterselskapene har fullt. Flere har ikke ledige seter før i månedsskiftet, og første ledige sydentur er ikke før 28. juli.

– Men da må man betale fullpris, det er ingen rabatter nå, sier Dahl.

HOLDER FARGEN: - Man vil jo ikke være kritthvit heller, sier ANette Tjore (19). Hun og venninnen Cecilie Sandal har nettopp vært på ferie i Bulgaria, og ønsker å holde fargen ved like.
Larsen, Bjørn Erik