PIA IBSEN pia.ibsen@bt.no.

I over 60 år har nordmenn tyllet i seg den brune drikken, og nå ønsker Coca-Cola Norge å få fatt i gammelt reklamemateriell. I neste uke kommer selskapets sjefarkivar i USA, Phil Mooney, til Norge, og det kan bety "money" hvis du eier et skilt, en genser, et askebeger, samme hva, bare det er gammelt og "the real thing".Elisabeth Ingebrigtsen, en ivrig messe— og loppemarkedtraver, kjøpte for et halvt år siden skilt og serveringsbrett.- Jeg tror skiltet kommer fra en landhandel på Osterøy. Men hvor gammelt det er, vet jeg ikke. Serveringsbrettet tror hun kan være fra 40-tallet, men det er skadet av fuktighet, og har stygge rustflekker. Hun har vært i kontakt med Coca-Cola, og de skal vurdere gjenstandene.- Så nå har du tenkt å bli rik?- Det tviler jeg sterkt på, ler hun. BT kontaktet Jørn Larsen i Østfold, president i Nordic Coca-Cola Collectors Club, og beskrev skiltet.- Jeg tipper det er fra tidlig 60-tallet. De runde skiltene var vanlige på kafier og butikker, og De var veldig populære som akebrett. Et skilt i god forfatning kan være verd 1500 til 2600 kroner, er hans umiddelbare vurdering. Serveringsbrettet er han mer usikker på, for det ble produsert i tre perioder. Selv har han en samling på 3000 Coca-Cola-gjenstander med hovedtyngden på norske. Han har ikke lyst til å selge fra samlingen, men synes det er positivt at Coca-Cola vil kjøpe inn til et fremtidig reklamemuseum.