— Jeg har ikke tro på meningsmålinger. Folk er hakkende galen på hele Bybanen, sier Ove Monsen, kjent bybanemotstander.

En fersk meningsmåling utført av Sentio research for Bergens Tidende viser at byggekaoset ikke knekker bybanetilhengerne.

Nesten halvparten av de spurte støtter bygging av Bybanen, mens fire av ti ønsker det skinnegående alternativet dit pepperen gror. Resten har ikke bestemt seg.

— Kjempehyggelig at så mange støtter Bybanen. Jeg tror det er et tall som vil øke når banen kommer i bruk og at flere vil ønske den til sin bydel, sier Gunn Vivian Eide, tidligere kommunalråd for Venstre og bybaneforkjemper.

Her er lesernes kaoskart - se hvor trafikken i Bergen stopper opp!

- Henger i stroppene

Hun tror folk har forståelse for kaoset som kan oppstå i slike byggeprosesser. Bergens Tidende testet linje 31 ned Haukelandsveien mot sentrum i morgenrushet i forrige uke. Her er rapporten:

  • Allerede i busskuret må vi slåss om tak over hodet. Folk har stått lenge når vi går om bord et par busstopp før Haukeland Universitetssykehus.
  • Deretter blir det bare fullere mot byen. Vi henger i stroppene og balanserer så godt vi kan mellom bussens start og stopp.
  • Gjennom Årstad bydel står vi nærmest som sild i tønne. Først etter statsporten letter trykket i bussen.

- Uhyggelig mye penger

Fulle busser og endeløse bilkøer får ikke kjente bybanemotstandere som Kaare Hartmann og Ove Monsen til å skifte standpunkt. Bybanen er like uønsket nå som da de samlet inn 20.000 underskrifter for folkeavstemning om banen.

— Situasjonen er ikke endret. Bybanen vil bli en økonomisk fadese for byen og fylket, sier advokat Kaare Hartmann.

— Hvorfor det?

— Den blir ikke ferdig til avtalt tid og vil koste uhyggelig mye penger. Bybanen skulle aldri blitt bygget I stedet burde det kommet et fornuftig busstilbud.

- Jogge ved siden av banen

I fjor høst sa syv av ti bergensere ja til utviding av banen mot nord og vest.

— Tror dere på forlengning av banen til andre bydeler?

— Nei slaget er ikke tapt. Jeg satser på at politikerne vil evaluere Nesttunbanen før de satser på noe nytt.

— Når de kommer til Nesttun får de se hvor skakkjørt det blir. De kommer til å oppdage at det er like effektivt med buss og nye veier. Vi kommer til å kunne jogge ved siden av banen, spår Ove Monsen fra Åsane.

— Når kommer bybane til Åsane?

— Det skjer ikke i min tid. Kanskje i neste årtusen, slutter Monsen.

Sliter du i trafikken? Plott det inn på vårt kart!

Hva er din holdning til Bybanen? Har den endret seg etter at byggingen startet?

Strand, Knut