— Hvis politikerne på Askøy ikke bare hadde snudd ryggen mot nord, ville de sett at det er her mulighetene ligger, sier Kjell Kristensen og skuer utover sitt kongerike helt nord i Askøy.

Blå og blank ligger fjorden denne sjelden vakre vårdagen. Fra byggefeltet Utsikten like sør før Herdla ser du fra Bergen i sør til Fedje i nord. Bare et smalt sund skiller denne del av Askøy fra Meland i øst. Like bak der igjen skimtes bakkene over i Radøy.

Sørget for landfast Herdla

Her ute har Kristensen vært en krumtapp i årtier. Kristensen er mannen bak Herdla Fiskemat, nå en eksportbedrift med navnet Sea Eagle. Det var han personlig som for snart 40 år siden sørget for at Herdla ble landfast.

For vel 20 år siden tok Kristensen til orde for å kreve inn forhåndsbompenger til det som skulle bli Askøybrua. Et utspill som utløste mye politisk rabalder. Men bro ble det. Til høsten er den nedbetalt.

— Så er det slutt på vyene, sukker Kristensen:

— I 1992, da broen åpnet, burde politikerne spurt seg hva som skjer den dagen den er nedbetalt. I stedet sitter vi med voldsom trafikkøkning, et forhistorisk veinett og utsikt til hverdager i evig bilkø.

I allianse med 64 bedrifter på Askøy vil Kristensen foreslå at kommunen går inn for en bomring etter mønster fra Bergen. Forskjellen er at på Askøy skal bilistene bli belastet bare en gang i døgnet.

— Hva skjer? Brevet vi har skrevet om bedre veier på Askøy blir ikke besvart en gang. Vi har vært i møter med både Høyre og Ap, men får ikke gehør, sier Kristensen.

Via Bergen til naboen

Heller ikke utspillet om en tverrforbindelse i Nordhordland har tent Askøy-politikerne. Kristensens visjon er en tunnel under sundet til Meland og bro over til Radøy. Begge steder er det kun et smalt sund som skiller.

— Med tunnel og bro er det ti minutters kjøretid herfra til Manger. Videre til Mongstad bare en halvtime. Denne tverrforbindelsen åpner helt nye muligheter for Nordhordland.

I stedet må vi via Bergen for å komme over dit, sier han og peker mot Io, mindre enn en kilometer i luftlinje.

Prisen på en tverrforbindelse anslår Kristensen til 300 millioner kroner.

Kommunestyret sa nei

— Som ordfører må jeg forholde meg til kommunestyrevedtaket som sier nei til videre bompenger, sier Kari Manger (Ap).

Vedtaket ordføreren sikter til er fra i fjor vår og er et nei både til å forlenge bompengeperioden på broen og innføre veiprising. Begrunnelsen for det siste er at veiprising vil være konkurransevridende for næringslivet.

— Men her er det jo næringslivet selv som ber om bompenger?

— Jeg oppfatter dette som innspill fra enkeltaktører i næringslivet, ikke fra næringslivsforeningen som sådan.

— Hvordan ser du på vyene om en tverrforbindelse i Nordhordland?

— Vi har store uløste oppgaver på Askøy-veiene som må løses før vi kan begynne å tenke på en tverrforbindelse.

— Selv om en tverrforbindelse ble betalt med bompenger?

— Her forholder jeg meg til det kommunestyret har sagt. Flertallet ønsker ikke nye bompenger, sier Kari Manger.