Israel-markering uten bråk

Torsdagens markering til støtte for Israel forløp uten dramatikk.

Del på e-mail Del på Twitter Del på Facebook Del på andre nettsteder

Et par hundre flaggviftende Israel-venner hadde samlet seg på Festplassen klokken 18 torsdag. De ville vise sin støtte til ofrene etter krigen i Gaza, men også til Israels rett til å forsvare seg. Det var dette siste momentet som ble dominerende.

Kun rundt tyve motdemonstranter fra ulike venstreorganisasjoner hadde møtt opp for å protestere mot markeringen. De ble først holdt ved Musikkpaviljongen av det mannsterke politioppbudet, men forflyttet seg etter hvert over til Festplassen. Med unntak av et par spredte protestrop forholdt de seg rolig under markeringen, og holdt opp et par plakater som fordømte Israels handlinger i Gaza.

God stemning
Anita Apelthun Sæle holdt en flammende appell til støtte for Israel.

- Er det godt å komme sammen for Israel? ropte hun til folkemengden.

- Ja! Halleluja! kom svarene.

Etter opplesning av en uttalelse til støtte for Israel, ble det tatt opp hva siste taler Odd Sverre Hove, redaktør i DagenMagazinet, kalte «en god, kristelig kollekt» for å dekke utgiftene ved markeringen.

Lite bråk
Enkelte av motdemonstrantene hadde maskert seg med palestinaskjerf, men det var nok mer for beskyttelse mot den sure vinden enn for ikke å bli gjenkjent. Det var mange på begge sider som slet med å holde fast i flaggene sine, og gnister fra faklene føk langt av gårde.

Etter markeringen forsøkte motdemonstrantene seg med noe spredt slagordsroping, men de fikk ikke den helt store oppslutningen. Enkelte kom i diskusjon med Israels-venner, men gemyttene ble opphetet kun i ett tilfelle. Da var politiet raskt på pletten og fikk fjernet bråkmakeren.

Operasjonssentralen ved Hordaland politidistrikt forteller at to personer ble innbrakt for ikke å følge pålegg fra politiet, men disse er nå løslatt.

Del på e-mail Del på Twitter Del på Facebook Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Her i Holland må politikeren Gert Wilders (laaangt høyre)....

....stille for retten for sine utalelser om muslim...Les mer

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Det er uten tvil en tragedie, særlig for barna, me...Les mer

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Hamas sine raketter treffer ikkje israelske byer, ...Les mer

Diskuter: Israel-markering uten bråk

HOIT ! 23. jan, 09:21
Her drar folk meninger ut av rævva, synser som noen indoktrinerte idioter, og presenterer det som fakta. Sett dere ned og les historie før dere gidder. pPalestinere og jøder har levd side om side, helt til oh store Un, med GB i spissen fant på å gi palestina til jødene. INGEN engelskmenn jeg kjenner er stolt over det. Siden har det jo vært et helvete, det vet alle. Forøvrig så var det ikke en tosidig våpenhvile som ble brutt. Israel hadde ikke tegnet seg på det toget til å begynne med, da de ikke ville forhandle med TERRORISTER. Håper, men tviler på at det pakistanske folk får igjen litt land og verdighet.

LES historie før dere preiker skit, pro-Israel folk !

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Charlotte B 23. jan, 08:33
Om man er jøde, kristen, hindu eller budist, det å støtte Israel i denne saken er å støtte massemord. Det er som å heie på Hitler under 2.verdenskrig fordi man er arisk eller tysk.

Israel har begått et brutalt overgrep på mennesker som ikke hadde muligheten til å flykte. Dette er noe av det mest horrible jeg har opplevd noensine i form av krigsforbrytelser i verden de siste 20 årene.

Det aller verste her er å se hvordan vestlige mennesker kan støtte noe så syk og brutalt. Jeg trodde vi fordømte Taliban fordi de var terroister som drepte uskyldige, ikke fordi de var muslimske eller arabiske. Hvordan kan dere støtte de største terroristene de siste 20 årene (Israel).

Jeg bryr meg ikke om tanten din bor i Israel, eller den psykopatiske naboen din er palestinsk. Du støtter ikke massemord!

Skulle likt å se ansiktet til de menneskene som støtter dette! Jeg er sjokkert over mangel på medmenneskelighet. Jeg støtter ikke drap uansett hvilken vei det går.

Og til de som står for Israel sin rett til å forsvare seg: forsvare seg med å bombe mennesker innestengt på et lite område med stengte grenser, forsvare seg med å drepe gravide kvinner, barn og uskyldige menn? Den største delen av mennesker i Gaza er under 20 år. Kan dere støtte dette? Syke syke mennesker. Skjerp dere!

RE: Diskuter: Israel-markering uten bråk

jud 23. jan, 13:05
Israel har vært veeeeeldig tålmodig med å avvente en reaksjon på rakettregnet. Andre land ville mest sannsynlig ikke ha ventet til nr. 7788, 7789 os.v. Terrororgansisajonen Hamas og Jihad-bandene visste selvsagt at raketter er lik å få krig med Israel før eller senere. Allikevel fortsatte de selv om de visste at det ville føre til død og fordervelse for sivile i Gaza. Hamas og Jihad-bandene er Gaza sin værste fiende. Jo mer støtte og sympati med disse gruppene, jo mer død og fordervelse for det sivile Gaza. For disse organsisajonene er et dødt barn eller en kvinne mer verdt enn en levende da det kan brukes i propagandaen. Det at Israel ikke ønsker større tap i en krig med en svakere utfordrer enn de må er det vel lov å gjøre? Ansvaret for død og fordervelse i Gaza ligger ene og alene på de som vet at fortsetter vi å terge på oss Israel som tar vi konsekvensen av det som skjer. La oss håpe at vi noen gang slipper å ha slike styreforhold i Norge!

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Kyle 23. jan, 07:04
Er det rart det er krig i verden? Religion, ekstremisme samt uvitenhet...alt i ett! Det er ikke slik at de som fordømmer Israels handlinger støtter Hamas, men de ser det gale i at et land med store militære ressurser bruker militærmakt også mot sivile. Det er naturlig å støtte den svakeste part. Israel velger å begrense pressens innsikt, dette fører ikke til velvilje fra det internasjonale samfunn. Høres ut som om det er viktigst å finne en syndebukk Hamas eller Israel...(Er vel Israel som hjalp Hamas frem fordi de ikke ville ha PLO?) Er ikke sa vanskelig å se at ingen av sidene kommer til å oppleve fred sålenge de viderefører konflikten til sine barn..

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Thor 23. jan, 05:16
Hvis de vil vise sin støtte til ofrene for krigen på Gaza, synes jeg det er en litt betenkelig måte å vifte med flagget til de som som bombet de barna i fillebiter.

RE: Diskuter: Israel-markering uten bråk

Jud 23. jan, 13:08
Ja, det er synd at terror og krig går ut over uskyldige og det skulle terrororganisasjonen Hamas og Jihad-bandene tatt inn over seg.

RE: Diskuter: Israel-markering uten bråk

John Kåre Larsen 23. jan, 17:49
Men det er heilt i orden for dere jødehatere at israelske b en arn blir sprengt i fillebeter, raketter mot barnehager. Det er vel heilt i orden at en fire års gammel israelsk jente blir henrettet ved at hennes hode blir knust av en geverkolbe holdt av terrorest. Dere jublet vel i lag med Hamas 11-09-2001 også?

Diskuter: Israel-markering uten bråk

anne 23. jan, 06:51
Det skulle jo bare mangle at det gikk rolig for seg. De som ønsker kan no heller reise ned der det er krig og virkelig få utfolde seg. uff nei det tør de ikke.....pyser

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Kasec 23. jan, 03:44
Ingen SKAL respektere det jøder, eller andre hjrnevaskede tror på. Vi må respektere menneskene, ikke det tullet de tror på. Respekterer dere jøder hva muslimer tror på? Maken på tullprat!

Diskuter: Israel-markering uten bråk

kasec 23. jan, 03:48
Skam på de som hilser hurra barnemordere

RE: Diskuter: Israel-markering uten bråk

Jud 23. jan, 12:03
Ja, det er synd ingen har lagt press på Hamas for deres indoktrinering av barn og unge fra de kan tenke via TV, barnehage og skole. Videre- det å dø som martyr og få en poster hengende på veggen en uke eller to er gjerne et mål i seg selv. Det er rart ingen her i Bergen på Mennseksrettighetenes plass har stått i bresjen for om mulig å legge press på Hamas og Jihad-bandene om å la unger være unger og heller krige selv. Det er og svært betenkelig at dere som påstår at dere støtter palarabere ikke kjemper for og bidrar til input som gjør det mulig for disse barna å vokse opp til et liv med mulighet for en fremtid. De enorme brudd på Barnas menneskerettigheter som Rød Ungdom, SV og palorgansisasjonene lukker øya for er skammelige. Likeså vår utenriksminister som tydeligvis er en tilhenger av terror og lovløshet og brudd på menneskerettigeheter. Skam er det og skam blir det.
Når Israel måtte ta et tak med Hamas og Jihad-bandene så var disse klar over konsekvensene...de visste hva som kom og valgte kynisk å la det bli en krig ...og i krig dør dessverre sivile...det er ikke til å unngå. På Rammatan så vi hvordan Israel sendte flyveblad slik at de sivile kunne få mulighet til å komme seg ut. Ut fra et militært perpspektiv så skulle jeg anslå at tapstallene var rimelig lave ut fra en krigssituasjon. Jeg er heller ikke sikker på at alle de døde var drept av israelsere.

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Lise Larsen 23. jan, 01:21
Synes det er greit at vi bor i et land hvor mennesker kan markere en mening uten politisk forfølgelse. At det er OK å masjere for et syn, eller holde appeller Da blir det galt når noen skal ha denne retten, mens andre ikke skal ha det. Om Hamas-tilhengere går i tog, så la de gjøre det, fortrinnsvis uten hærverk i kjølvannet. Men for all del, la også andre få formidle et annet syn, uten at de skal bli møtt med pøbelstreker fra mindreårige.

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Bergen 23. jan, 01:47
Jack og monteMario:
Prøvå unngå personangrep. Skjerpings.
Er dere 16?

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Hans 23. jan, 00:55
I religionens navn har fanatikere myrdet milliarder gjennom årene, dette er intet nytt. La Jerusalem for all del brenne, og hele landet med den.
INGEN har krav på det hellige land!
Idag stod jeg på motdemonstrantenes side av gjerdet, for det var det minst forkastelige. I morgen vil jeg kanskje stå på en annen, men mest av alt gleder jeg meg til dagen det gjerdet ikke lenger er nødvendig.

Diskuter: Israel-markering uten bråk

klovn 23. jan, 00:30
Det var jo Israel supporterne som etter demoen bøllet med pro-palestinerne. De me nazibanneren trakk seg tilbake og gotherchicken med ropert ble forsøkt konvertert og analysert av israel gubben.
Skulle tatt en håndfull av blitzerne og palestinaimmigrantene fra Oslo og fått en jevnere maktbalanse.
Det var jo 100+ voksne israel supportere mot 20 fjortiser.
Damen som ble jaget bort av innsatsleder var jo pro-israel? Tidig

Eg e.....

!i! 23. jan, 10:07
....ikkje imponert

Diskuter: Israel-markering uten bråk

jøder og jesuitter 23. jan, 09:46
Demokrati???
ISRAEL LAR IKKE ARABISKE PARTIER FÅ STILLE TIL VALG... DE FIKK STILLE FØR, MEN FORAN VALGET NÅ FÅR DE IKKE LOV.
DERMED RENNER DEMOKRATIARGUMENTET I SANDEN.
Hamas vannt Palestinske valget, det er enkelt. Hamas er svin men de fannt faktisk og da må enten verden akseptere det ellers kan vi avskaffe alt som heter demokrati

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Bønni 23. jan, 14:29
Ikke noe bråk? Hvor var alle palestinerskjerfene når vi trengte dem? Hvor var umet og muhammed fra damsgård som elsker bråk og hater jøder? Tror dere at vi israelvenner går i tog for moro skyld? vi vil ha action! liv og røre!

Her i Holland må politikeren Gert Wilders (laaangt høyre)....

Hedning 23. jan, 13:49
....stille for retten for sine utalelser om muslimer.
Dere husker kanskje filmen Fitna, som raskt ble verdensberømt, spesiellt i muslimske miljøer.
Dette fører med seg en meget interessant prinsippsak vedr. ytringsfrihet.
Det spesielle blir at han da kristiseres for sin kritikk av andre sine meninger, og det faller vel på steinbunn ?

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Caroline 23. jan, 13:38
Det er uten tvil en tragedie, særlig for barna, men ta en titt på dette, kansje er det ikke så svart/hvit likevel?

[tool.donation]

Diskuter: Israel-markering uten bråk

Ronny H. Hagen 23. jan, 15:51
Hamas sine raketter treffer ikkje israelske byer, det er bare løgn og zionistpropaganda.
Hamas fyrer raketter mot ein palestinsk by, den byen de kommer ifra. At Israelerene har kastet de ut og flyttet inn der er ikkje Hamas sin feil.

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • FREDELIG: Israel-markeringen på Festplassen gikk rolig for seg. Hallstein D Mala (Foto)
  • MOT: Et tyvetalls motdemonstranter var til stede, deriblant disse som sammenliknet Israels krigføring med nazistene under andre verdenskrig.
  • SYMPATI: Asbjørn Moss (t.v.) og Gottfred Hager støtter Israel, men viser også sympati med ofrene for krigen.

Se video

3 mest leste artikler »

Følg alle skip direkte

Bt.no har mange digitale tjenester. Her kan du følge skipstrafikken i Hordaland minutt for minutt.

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Kommentar

Hilde Sandvik

Kommentar

Frode Bjerkestrand

Kommentar

Olav Kobbeltveit

Kommentar

  • Skremselsskuddet

    Svineinfluensaen lærte nordmenn mye om epidemier, men vi ble unødig skremt av helsemyndighetene, mener infeksjonsekspert Nina Langeland.

NRK1

  • 08:00 Migrapolis
  • 08:30 I sørhellinga
  • 09:00 Camilla Plum i hagen
  • 09:30 Billedbrev fra Latin-Amerika
  • 09:40 Sommeråpent (19)
  • 10:30 EM friidrett
  • 13:00 Dynastiet (18)
  • 13:50 Tilbake til 80-tallet (7)
  • 14:20 Drivhusdrømmer (6)
  • 14:50 Smaken av Danmark
  • 15:20 Krumt nebb og skarpe klør (1)
  • 15:50 Sommeråpent (19)
  • 16:40 Duften av nybakt (12)
  • 17:05 30 Rock (12)
  • 17:30 330 skvadronen (3)
  • 18:00 Oddasat - nyheter på samisk
  • 18:05 Nyheter på tegnspråk
  • 18:10 Tinas mat
  • 18:40 Norge i dag
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:30 EM friidrett
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Sommeråpent (20)
  • 22:20 Pressa (5)
  • 23:05 Kveldsnytt
  • 23:20 Vår aktive hjerne (4)
  • 23:50 Rebus
  • 00:55 Dynamittgubben - Lornts Mørkved
  • 01:25 Blues jukeboks

NRK2

  • 12:35 I Amazonas med Bruce Parry (5)
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:30 Livet som tenåring (6)
  • 15:00 Tyven i Bagdad
  • 17:20 Filmavisen 1960
  • 17:30 Solens mat (3)
  • 18:00 Folk
  • 18:30 EM friidrett
  • 19:30 Berulfsens fargerike (7)
  • 20:00 Tilbake til 80-tallet (8)
  • 20:30 Testen
  • 21:00 EM friidrett
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Keno
  • 22:15 Kystlandskap i fugleperspektiv
  • 22:20 Moderne måltider
  • 23:15 Ikke bare Kulturuke - en feiring av Jan Erik Vold
  • 23:55 Sommeråpent (20)
Lukk vinduet