Sportsskjeden XXL satser stort i krisetider. Klokken 7 tirsdag morgen åpnet de butikk på Lagunen. På en av årets kaldeste dager sto mer enn 100 mennesker i kø da de ansatte kom på jobb klokken 05.30, ifølge XXL.

— Vi har hatt en ønske om å etablere oss her lenge. Bergen er det nest største markedet i landet, og vi er allerede på plass i Oslo, Trondheim og Stavanger, sier Anders Fjeld, driftssjef i XXL.

Etter jul setter de også i gang i Åsane.

Satser på pris

Han tror de kommer til å kapre en stor del av markedet i Bergen.

— Fordi vi gjør så store innkjøp, har vi mange fordeler. Vi konkurrerer på pris, og det er noe kundene er opptatt av. Det kommer til å bli en avskalling i markedet. Noen butikker vil falle bort, mener Fjeld.

XXL omsatte i fjor for 745 millioner kroner, og hadde åtte prosent av markedet. G-sport er klart størst med en markedsandel på 26 prosent, men XXL vil ha mer av kaken. For kort tid siden hadde de åtte varehus i Norge. Innen sommerferien skal tallet være 14.

— Vi synes det er bra å satse i de tidene som er nå. Da er folk enda mer opptatt av hva ting koster. Det er en fordel for oss, mener Fjeld.

Han gleder seg til å konkurrere mot MX Sport på hjemmebane i Bergen. På Lagunen vil de to butikkene ligge vegg i vegg.

Ikke tro på priskrig

— Vi har ikke tro på at det kommer til å bli noen priskrig. Vi fører flere merker som XXL ikke har. Dessuten er våre ansatte dyktige med lang erfaring. Det setter kundene stor pris på, sier Jan Frode Skeie. Han er markedssjef for MX Sport-butikkene i Bergen og er medeier i fire.

— XXL kommer ikke til upløyd mark i Bergen, slik de kanskje har gjort andre steder, sier Skeie.

Kjeden hans har ikke tatt noen spesielle grep etter at XXL meldte sin ankomst.

— Det er nok de aller minste butikkene som får det tyngst, i alle fall hvis de ikke har en nisje, tror Skeie.

Kurset i service

John Atle Svendal eier ni G-sport butikker i Bergen. Han er ikke bekymret over konkurrentens ankomst.

— Konkurranse er sunt, og vinneren av det er forbrukeren. Det gir bedre utvalg og skjerper servicen til kunden, sier Svendal.

Han har ikke tro på at andre butikker vil måtte legge ned som følge av nyetableringen.

— Det skal mer til enn et prisbudskap for at man skal legge seg ned og dø. Forbrukeren er litt mer kompleks enn som så. Vi ønsker å fokusere på vårt budskap, som er å gi bergenserne det de er ute etter med hensyn til utvalg og service, sier Svendal.

For tre år siden startet kjeden med individuell opplæring av sine ansatte. Butikkeieren mener derfor at kjeden er godt rustet til å møte konkurransen.

— Vi ser av erfaring fra Oslo og andre steder der XXL har etablert seg at de tilegner seg markedsandeler på kort sikt. Men på lang sikt tror jeg ikke det enkle budskapet med pris vil stå seg, sier Svendal.

Hva er viktigst for deg når du handler sportsutstyr? Si din mening.

XXL