«Fylkesrådmannen ser med uro på den økonomiske utviklingen innenfor kollektivområdet».

Det er fylkesrådmann Rune Haugsdal advarsel til fylkespolitikerne foran budsjettarbeidet i høst.

Bakgrunnen er vedtaket flertallet i fylkestinget gjorde i sitt junimøte, mot rådene til administrasjonen, om å gjøre hele fylket til én takstsone fra 1. februar neste år.

Det betyr i praksis at billettprisen på buss og bybane vil bli den samme, uansett hvor langt du reiser innenfor fylket.

Det er klart at det er dramatisk hvis vi skal kutte 165 millioner.

Rune Haugsdal, fylkesrådmann

Fylkestinget vedtok også å utvide gyldighetstiden for en billett fra halvannen time til to timer. Det betyr at du for én enkeltbillett kan kjøre buss for eksempel fra Bergen til Leirvik, eller Bergen til Voss. Prisen vil være den samme som for å ta Bybanen to stopp.

BT skrev i sommer om konsekvensene dette vedtaket kan få for hurtigbåtruter og togene på Vossebanen. Men også for busspassasjerer kan virkningen bety dårligere tilbud, mener Haugsdal.

- Målet er å forenkle prissetting og sonestruktur, som er i henhold til kollektivmeldingen, men tempoplanen er særdeles krevende. Derfor anbefaler vi en mer gradvis innføring, sier fylkesrådmannen.

Mangler 165 millioner

Administrasjonen har regnet ut at overgangen til én sone vil gi 61 millioner i tapte billettinntekter årlig. Det skyldes delvis at langdistansepassasjerene betaler mindre, men også at flere vil kunne reise tur/retur eller lengre reiser, uten å måtte kjøpe ny billett.

Som om ikke det var nok, ligger Skyss allerede an til svikt i billettinntektene i 2014. Veksten i antall kollektivpassasjerer har stoppet opp, samt at flere reiser med rabattkort. Tapet kan bli 55 millioner kroner i forhold til budsjett. Samtidig har kostnadene økt langt mer enn budsjettert. Totalt er det 165 millioner kroner som ikke er finansiert.

38 kroner for en billett

«Dette kan enten dekkes inn gjennom høyere billettinntekter og/eller nedtrekk i ruteproduksjonen» skriver Haugsdal.

Sagt på enkelt norsk: Enten må billettene bli betydelig dyrere, eller så må fylket kjøre mindre buss og bane.

-  Å legge hele denne summen oppå takstgrunnlaget vurderer vi som lite aktuelt og usannsynlig. Det vil i så fall gi store virkninger for passasjergrunnlaget, sier Haugsdal.

Administrasjonen har regnet ut at enkeltbilletter må koste 38 kroner neste år for å dekke inn tapet. Det er en prisøkning på 23 prosent på ett år. Et månedskort vil øke med 90 kroner, og ungdomskortet med 40 kroner måneden.

Det andre alternativet — kutt i ruteproduksjon - er heller ikke å anbefale, mener han.

- Det er klart at det er dramatisk hvis vi skal kutte 165 millioner i ruteproduksjon. Det vil gå imot den kollektivtstrategien som er vedtatt, der det heter at vi vil ha flere kollektivpassasjerer, sier Haugsdal.

- Er overkommelig

Alf Helge Greaker (V), nestleder i samferdselsutvalget, var blant dem som ivret for vedtaket om én sone i Hordaland. Hva sier han nå?

- Jeg har ikke sett innstillingen fra fylkesrådmannen, og vi må diskutere i gruppen hva vi gjør.

- Men er dere villige til å godta en pris på 38 kroner for enkeltbillett?

- 38 kroner er fortsatt overkommelig. Det er jo stadig flere som har rabattkort, og vi vil prioritere dem som reiser ofte.

- Vil dere kunne godta en mer gradvis eller utsatt innføring av den vedtatte enkeltsonen, slik rådmannen foreslår?

- Kanskje. Så lenge intensjonen ivaretas, så må vi gjøre det på en fornuftig måte. Dessuten er vi på sikt helt avhengige av mer statlige overføringer. Fylket klarer ikke å bære kollektivtrafikken på egne skuldre lenger.