— Vi har i kveld besluttet å innstille hesteskyssen for denne sesongen. Vi hadde booket inn turer til 10. september. Der som har bestilt turer vil nå få tilbud om bilskyss så langt som vi får det til. De kan også velge å avbestille turen, sier Rune Aabrekk, styreleder i Oldedalen Skysslag.

Hva som kommer til å skje med hestetransporten neste år vil bli avgjort i et medlemsmøte i løpet av høsten.

— Så det kan bli aktuelt å kutte ut hestetransporten?

— Vi er ikke i stand til å ta den beslutningen nå, sier Aabrekk.

Gårsdagens ulykke i Briksdalen er ikke den første med hesteekvipasjer. De siste årene har hester løpt løpsk flere ganger.

Den mest alvorlige ulykken skjedde i juni 1999. Da ble åtte japanske turister og to kusker skadd etter at hestene på fem vogner fikk panikk. En japansk kvinne døde senere av skadene hun fikk.

Bare fire uker senere var det en ny ulykke med hesteskyssen. To amerikanske turister ble lettere skadd da en vogn veltet.

I august i fjor var uhellet ute igjen. Tre personer ble lettere skadd i en velt.

Gårsdagens ulykke, der 18 personer ble skadd, er den mest omfattende så langt. Men Rune Aabrekk vil ikke si det har vært mange ulykker.

— Statistikken er veldig god. Vi mener hesteskyssen er så trygg som den kan bli. Uansett hva vi gjør, vil det være en viss risiko. Det gjelder uansett hva en driver med, sier Aabrekk.

Hvert år fraktes om lag 30.000 turister tur retur breen. I fjor kunne de for første gang kjøre bil. I dag går syv biler opp og ned til breen.

— Noen vil fortsatt kjøre med hestene, men det er også mange som foretrekker bilene.

Etter ulykken i 1999 ble det gjennomført flere sikkerhetstiltak. Minimumsalderen på kuskene ble økt fra 16 til 17 år. Avstanden mellom ekvipasjene ble økt, og det ble innført nye krav til hestene.