Les også: Losen mener kapteinen visste om uværet

— Når det er vinter og vi skal ut på lang reise pleier vi alltid å fylle lasterom nummer tre helt fullt, forklarte overstyrmannen i dag på telefon fra Hellas. Han hadde ansvaret for ballasteringen på skipet.

Da «Server» gikk på grunn var den på vei ut i åpen sjø, med ballasttankene fylt 80 prosent. I tillegg var mannskapet i ferd med å fylle et lasterom som brukes som ballastrom når skipet ikke har last.

Dette rommet har en kapasitet på 9200 tonn, men var bare omkring halvfullt da skipet gikk på grunn.

— Planen var å fylle det rommet helt, samtidig som vi skulle lense toppsidetankene til lasterom nummer tre, forklarte overstyrmannen.

Hør det dramatiske nødropet like etter smellen | Hør hele samtalen mellom Server og Fedje VTS her

- Ikke uforsvarlig

Dette er ifølge overstyrmannen den vanlige prosedyren, og planen for ballastering var godkjent av kapteinen.

Grunnen til at alle tankene ikke ble fylt helt opp var ifølge både kapteinen og overstyrmannen at man fryktet at ballastvannet skulle fryse på veien til Murmansk.

Ifølge overstyrmannen er det vanlig å fullføre ballasteringen før man går ut i åpen sjø.

— Men veldig mange ganger skjer det også etter at man er kommet ut i åpen sjø, sa han.

Video spesial: Alt om ulykken

Han mener ikke det var uforsvarlig å gå ut i åpent farvann med lasterommet halvfullt.

— Det er min mening. Og beregningene som ble gjort viste også at situasjonen tillot det, sa han.

Kapteinens fatale valg

BJØRN ERIK LARSEN