Kledd i regntøy, gul vest og med flagg i hånden toger over 100 barn inn på Askøy brannstasjon i Bakarvågen. På noen bord foran dem står det flere esker fulle av boller og reflekser. Det er festdag på Askøy.

En mann med stort smykke rundt halsen tar ordet:

— Hei alle sammen. Jeg er fylkesordfører i Hordaland. Det er jeg som eier veiene her ute, sier Tom-Christer Nilsen (H).

Dyr pakke

Han har akkurat åpnet første byggetrinn på parsellen Florvåg-Erdal, en 850 meters veistubb ved Bakarvågen. Forskuddsbetalt av fylkeskommunen, men til syvende og sist finansiert av bilistene.

— Dette er en del av Askøy-pakken, forklarer fylkesordfører de spesialinviterte barna fra Florvåg skole.

Barna ser ikke ut til å forstå noe som helst av hva denne pakken inneholder, men det gjør ikke så mye. Snart er det boller, men først så synger de en sang om at «det er ingen tid å miste, det må gjøres noe nå».

Slikt tenkte nok også tidligere Askøy-ordfører Knut Hanselmann (Frp) da han i 2010 sammen med kommunestyret sa ja til å gjeninnføre bompenger på øyen.

— Skulle vi ventet på staten ville det tatt 30- 40 år å få rustet opp veiene våre. Så lenge kan vi ikke vente, sa han den gang.

Stolt ordfører

Nå er ventetiden over. Midnatt begynner bompengetaksameteret igjen å rulle på Askøybrua og flere andre utvalgte steder på øyen. 22,50 kroner vil hver passering koste (uten rabatt). Først om 14 år skal den halvannen milliard kroner dyre bompengepakken være nedbetalt.

— Jeg er utrolig stolt over det vi har fått til. Nå er vi i gang, sier Askøy-ordfører Siv Høgtun (H).

Hun har akkurat tatt en «selfie» sammen med fylkesordføreren. Humøret er det aller beste.

— På Askøy har alle, også Frp, stått sammen. Det gjør at vi er nå klar til å bygge, i motsetning til Nordhordland der alt står i stampe, sier hun med henvisning til den politiske uroen som har vært rundt bompengepakken der.

Skylder på de rødgrønne

Tilfeldighetene gjorde at Askøy-pakken i desember i fjor ble den første bompengepakken som ble vedtatt (enstemmig) i Stortinget med Frp i regjering. Før den tid manglet det ikke på løfter om hva som skulle skje hvis partiet fikk makt.

— Hvis jeg blir samferdselsminister, så blir det ikke bompenger i Norge, lovet blant annet Bård Hoksrud.

Hoksrud ble aldri statsråd, med derimot statssekretær i Samferdselsdepartementet.

— Vi fikk kun 16,7 prosent av stemmene i forrige periode. Det betyr at det ikke er flertall for å fjerne bomstasjonene, sier han i dag.

— Hva tenker du om at det var en Frp-ordfører som innførte dette prosjektet?

— Under den forrige regjeringen var det dessverre sånn at det ikke var mulig å få vei hvis en ikke innførte bompenger, mener Hoksrud.

Lite misnøye

På plass på Askøy brannstasjon er også Helge Andreassen, som representerer Frp i formannskapet. Han tar det med knusende ro at det nå gjeninnføres bompenger.

— Vi er ikke glad for det, men vi lever godt med det. Alternativet var ingen vei.

— Får dere mye kjeft for det som har skjedd?

— Jeg synes ikke det er så mye. Folk flest skjønner at dette må til for å få vei, sier Andreassen.

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) reagerer på at Bård Hoksrud gir den rødgrønne regjeringen skylden for at det nå innføres bompenger på Askøy.

— Jeg tror ikke dette prosjektet ville vært mulig å finansiere uten bompenger, ja, uavhengig av hvem som sitter i regjering, sier Nilsen.

Hva synes du om bompenger? Si din mening i kommentarfeltet!