Det er Munck Cranes som leverer dem. Den tradisjonsrike bergensbedriften fikk tilslaget da ABB skulle ha 38 kraner til sin bedrift i Karlskrona.

— En utfordring

Selskapet lager blant annet kilometerlange kabler til vindmølleparker til havs. Da trenger de store kraner, og de kommer fra Bergen.

Kranene gjøres klar for transport.
RUNE VABØ

— Vi bruker kjent teknikk, men transporten er jo en stor utfordring. Disse to kranene på 30 meter hver er for lange til å fraktes med bil over fjellet nå på vinteren, sier Rune Vabø, administrerende direktør ved Munck Cranes på Kokstad.Nå er det ikke første gang gigantkraner er å se på bergensveier.

17,5 meter er normalen

Han forteller at kranene ble fraktet forbi Lagunen, deretter nordover langs Sjølinjen, over Danmarks plass og derfra til Dokken.

— Båt tar dem videre til Danmark, så kjøres de til Karlskrona i Sverige, sier Vabø.

Hos Statens vegvesen kjenner de godt til forsendelsene fra Munck.

— Vi har vært borti tilsvarende leveringer tidligere, sier Anders Bertelsen.

Han opplyser at maksimal lengde på en semitrailer er 17,5 meter. Kjøretøy som er lengre enn det med henger, må det gis dispensasjon for.

750 meter kran

Dagens levering er kran nummer 6 og 7 av totalt 38 kraner som skal leveres fra Munck Cranes til ABB i Karlskrona.

— Det vil gå slike forsendelser hver uke fremover. Den største kranen er på 44 meter, sier Vabø.

Han opplyser at kontrakten med ABB er verd 15 millioner kroner. Legger man alle de 38 kranene etter hverandre, får de en lengde på rundt 750 meter.