30 personer havnet i vannet etter at kabelflåten i indre havn på Fedje kantret natt til søndag. Den dramatiske velten utløste en storstilt redningsaksjon, med både Sea King redningshelikopter, luftambulanse, froskemenn, brannmannskap, ambulanse og politi.

– Ansvaret må ligge hos dem som tok fergen. Sunn fornuft tilsier at det ikke er plass til 30 stykker på den, sier Arild Karlsen, medeier i kabelflåten. Også de andre eierne mener det hele ville gått helt greit dersom deltakerne hadde utvist «normalt sjøvett».

Nordhordland Seilforening arrangerte regattaen Høststormen denne helgen. Det var stort sett regattadeltakere om bord på flåten da den gikk rundt. Likevel mener arrangøren at de ikke har ansvar for velten.

– Vi tar ikke selvkritikk på at fergen gikk rundt, sier leder i Nordhordland Seilforening, Harald Matland.

Han ble vekket til beskjeden om at kabelflåten hadde kantret.

– Jeg har ingen formening om hvem som har ansvaret for dette, sier Matland.

Overfylt flåte kantret på Fedje Advarte deltakerne

Politiet er nå i gang med å kartlegge hva som forårsaket den dramatiske kantringen.

– Vi etterforsker saken på vanlig måte for å finne ut hva som skjedde og for å kartlegge ansvarsforholdene. Foreløpig er det ting som tyder på at flåten var overlesset med folk, sier Einar Vatne, lensmann i Lindås og Meland.

Terje Søfteland serverte kaffe og svele til regattafolket på kaien ved kabelflåten lørdag kveld, på Gamle Bjellands Kafe:

– Det var trafikk frem og tilbake over sundet her hele kvelden. Utpå kvelden telte jeg 20 stykker om bord. Da sa jeg til dem at nå fikk det greie seg, flåten lå godt nedi. Men du vet, det var ikke hjelp i det, de hørte ikke, sier Søfteland.

Han hadde selv en robåt liggende ved kaien, som ble brukt i bergingsarbeidet.

Artikkelen fortsetter under videospilleren...

– Kollektiv idioti

– Klart dette var stygt. Det kan være både sterk strøm og vind ute i sundet, sier Søfteland.

Han får støtte av en av dem som endte i vannet.

– Det var kollektiv idioti å bli med flåten. Vi skulle aldri vært så mange om gangen, sier regattadeltaker Bengt Åge Borge.

Andre om bord på flåten forteller om en svært ubehagelig time. Ingen visste om noen var savnet, og forvirringen var total.

– Jeg opplevde situasjonen som dramatisk. Ingen var forberedt på at vi plutselig skulle svømme, sier Viggo Vea fra Åsane Seilforening. Han var om bord i kabelfergen da den kantret.

– Mange skulle over samtidig, og det hoppet stadig på flere og flere. Til slutt endte vi opp med mange flere enn det båten var konstruert for, forklarer Vea.

Svømte i land

Ute i sundet fikk båten slagside, og noen falt av.

– Da byttet nesten alle side, og det ble en slags pendeleffekt. Jeg tror det tok rundt 20 sekunder før båten gikk rundt.

Vea gjorde som flere andre og svømte i land. Andre holdt seg fast i båten.

– Avstanden til land var overkommelig, men det er ikke så lett å svømme med finklærne på. Dessuten hadde vel nesten alle tatt seg noen glass. Derfor ble det hele ganske kaotisk, sier Vea.

I tillegg til regattadeltakerne var også en av mannskapet på en fiskebåt fra Sunnmøre med på kabelflåten da den gikk rundt.

– Han hadde havnet under flåten. Han prøvde først å svømme den ene veien, men traff rekkverket. Så prøvde han andre veien, men det samme skjedde der. Da skjønte han at han måtte svømme nedover, og greide å komme seg opp, seier Erling Herøy. Han var en av de frivillige brannmennene som rykket ut da alarmen gikk.

Godkjente beregningene

Kabelflåten eies av tre menn: Jan Moldøen, Arild Karlsen og Terje Storemark. Mennene kjøpte den av et konkursbo for halvannet år siden, og fergen har vært i drift over vågen til Kremmerholmen i mange år.

Fedje Mekaniske Industrier bygde i sin tid flåten.

– Alle tegninger har vært sendt inn til Sjøfartsdirektoratet og til en skipskonsulent. Vi har fått verifisert at våre beregninger for stabilitet og sjødyktighet stemmer, sier Svein Tangen.

Han var daglig leder i selskapet da flåten ble bygget, og sier at så små fartøyer ikke trenger noen formell godkjenning. Tangen mener makskapasiteten var åtte voksne, mens andre har operert med ti personer. Det er likevel ingen tvil om at det var altfor mange om bord på flåten natt til søndag.

– Da vi ga fra oss flåten, hadde den et skilt med tall for maksvekt samt redningsinstrukser, sier Tangen.

– Trenger ikke sertifiseres

Sjøfartsdirektoratet bekrefter at man ikke trenger godkjenning for små kabelflåter.

– I de 12 årene jeg har vært i Sjøfartsdirektoratet har jeg aldri vært borti noe slikt. Jeg ser at det står på nettsteder at flåten skulle vært sertifisert, men det mener jeg bestemt er feil, sier stasjonssjef i Sjøfartsdirektoratet i Bergen, Magne Rødland.

– Om vi skal vurdere sertifisering må vi få innsendt dokumentasjon og en forespørsel, og det kan jeg ikke se vi har fått i denne saken, sier Rødland, og legger til:

– Det er tvilsomt om vi har regler for slikt, og jeg tviler på om vi ville gått inn og sertifisert en sånn sak, sier han.

ARNE NILSEN