40 år gamle Skjetne gikk detaljert gjennom de fatale sekundene før hurtigbåten endte på Store Bloksa 26. november 1999 da han endelig slapp til i Sunnhordland tingrett i ettermiddag.

— Jeg stusset

Overstyrmannen fortalte at han stusset da kaptein Sverre J. Hagland sa "Der er Bloksa. Den skulle det vært radarreflektor på."

Skjetne svarte kapteinen at det var Store Bloksa forut som skulle hatt radarreflektor. Spørsmålet er om kapteinen kan ha tatt feil av Bloksene. Selv har Hagland avvist dette flere ganger, også i retten.

— Hvor mye må "Sleipner" ha dreid for å få kurs mot Store Bloksa, undret aktor Eirik Stolt-Nielsen.

— 20-30 grader. Men den kan jo selvfølgelig ha dreid mer. Jeg vet ikke.

— Fikk noen indikatorer på at kapteinen har dreid bevisst?

— Nei, da måtte han jo ha trodd at han hadde passert Store Bloksa, forklarte Skjetne.

- Uproblematisk

Han mener det ikke er noe problem å passere Bloksene, uten å få dem på radaren.

— Vi har gått mange ganger i dette farvannet uten å få Store Bloksa på radaren. Ideelt skal vi det, men det er ikke noe problem. I tykk tåke styrer vi jo kun etter radarene, fortalte bømlingen.

Etter den lille uoverensstemmelsen om radarrefleksjon, kikket Skjetne ned i radarbildet sitt.

— Det kan ha tatt 10-15 sekunder. Deretter ser jeg opp og sier "nå går du feil, nå går du på Blok-sa!"

— Hva var det som fikk deg til å se opp?

— Nei, det vet jeg ikke.

— Men hvorfor sa du at kapteinen gikk feil?

— Jeg fikk en fornemmelse. Jeg så noe hvit. Det kan ha vært en bølge, men jeg tror det var sjøen rundt Bloksa.

- Kvapp noe jævlig

— Hva følte du da, spurte aktor Stolt-Nielsen.

— Jeg kvapp jo noe jævlig. Påtalemyndigheten mener kaptein Hagland kikket for lenge på sitt radarobjekt, uten å følge med på Hårskru fyr.

— Hva skjer om du styrer for hånd, det girer (stor bevegelse i sjøen, journ. anm.) og du tar blikket bort fra stevningsobjektet en periode, ville aktor vite.

— Jeg tror ikke den som styrer vil dukke ned i radaren over lengre tid. Det anser jeg som uteluk-ket, svarte Skjetne.

— Er det mulig å styre manuelt uten å se på stevningsobjektet (i dette tilfellet: Hårskru fyr, journ. anm.)?

— Da må man i så fall bruke kompass.

- Som å gå opp i en strand

I politiavhør har Olav Skjetne sagt at han trodde "Sleipner" var 30-50 meter fra Store Bloksa da han ble oppmerksom på den.

— I dag tror jeg vi var lenger unna land, rundt 100 meter. Dersom vi hadde vært så nærme som jeg sa, tror jeg vi ville gått rett over skjæret med den farten vi hadde.

— Hvordan gikk båten på skjæret?

— Det var ikke noe kollisjon. Det var mer som at du kjørte inn i en strand.

I retten i går sa Sverre J. Hagland at han følte hurtigbåten ble løftet opp på Store Bloksa. Den oppfatningen deler ikke overstyrmannen

— Nei, det vil jeg ikke si. Som sagt: Det var mer som at vi gikk opp på en strand.

Deretter ble Skjetne kjørt på signifikant bølgehøyde.

— En maksgrense på en meter på en båt som skal gå mellom Bergen og Stavanger virker helt lat-terlig på meg.