— Folk er lite flinke til å hente tingene sine, sier hotelldirektør Nina Askvik på Radisson BLU Royal Hotel på Bryggen.

Hun og hotellets sørvissjef, Silje Stene, tar oss med til det avlåste hittegodsrommet. Her finner du alt hva hjertet og kroppen kan ha behov for.

Hjertemedisin, luksusartikler, telefoner, ladere, krykker, klær, smykker, fotoapparater og diverse datautstyr.

— Vi forsøker å ta kontakt med gjestene hvis vi finner noe som er etterlatt på rommene. Andre gjenstander som glemmes i fellesarealene, blir også oppbevart trygt bak lås og slå, Askvik.

Store verdier

I rommet finner vi enLouis Vuitton-veske. Er den ekte, koster den rundt 13.000 kroner å anskaffe.

I tillegg finner de hotellansatte gjenglemte pass og bankkort med jevne mellomrom.

— Det er helst de utenlandske gjestene som glemmer kontanter og pass. De sjekker ikke safen før de drar. Norske gjester glemmer for det meste klær og andre bruksgjenstander, forteller hotelldirektøren.

Askvik er litt overrasket over at ikke flere av gjestene de kontakter, henter tingene sine.

— Det viser seg gang på gang. Vi tar kontakt og forteller hva vi har funnet, men så hører vi ikke mer fra gjestene, sier hun.

Om dagens reisende har svært god råd, eller en ekstra god reiseforsikring, vil hun ikke spekulere i.

Fretex får det meste

Hotellet på Bryggen gjør det de kan for å få eierne til å hente gjenglemt reisegods.

— Det har jo litt med lagringskapasiteten vår å gjøre. Etter tre måneder havner det meste hos Fretex, sier Askvik.

Hun understreker samtidig at dyre gjenstander, bankkort og pass, blir overlevert til politiet.

- Stjeler gjestene fra hotellet?

— I høysesongen merker vi svinnet på budsjettene. Det går mest i toalettartikler og håndklær, som sikkert blir betraktet som suvenirer. Litt mer alvorlig er det at de unike designerputene forsvinner fra fellesarealene.

Kraftig økning i erstatninger

Erstatningene for reiseforsikring hittil i år er rekordhøye. Utbetalingene etter første kvartal i år, har nådd 540 millioner kroner, 29 prosent mer enn etter samme periode i fjor.

Det er registrert til sammen 82.000 reisesaker etter første kvartal 2014, 25 prosent flere enn etter samme periode i fjor, viser ferske tall fra Finans Norge.

Tyveri av reisegods er også blant postene som øker, etter en periode med nokså stabile tyveritall. Det var 25 000 saker, 20 prosent flere, som gjelder tyveri etter første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor, viser oversikten.

Ikke erstatning

Europeiske Reiseforsikring sier reisende ikke får dekket tapt reisegods som ikke er stjålet, men mistet eller tapt på annen måte.

— Nei. Det er et krav at det har foregått et tyveri, og det må man også sannsynliggjøre. Det er også et krav at tyveriet meldes til politi, hotell, reiseleder, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

På generelt grunnlag advarer hun mot svindel med reisegods.

— Vi har ikke mulighet å avdekke all svindel, men vi gjør mye mer i dag for å avsløre svindel enn bare for få år siden. Vi har egne utredere og skadebehandlerne som er våkne for denne type saker, sier Vennesland.

Kan havne hos politiet

Å svindle med forsikringen kan få store konsekvenser. Svindelforsøk fører til avslag på skadesak, oppsigelse av kundeforhold og i verste fall politianmeldelse.

— Svært få tenker på at en politianmeldelse kan få innvirkning på mulighetene for å få jobber som krever politiattest, samt føre til visumnekt til land, for eksempel USA, sier Vennesland.

Tidligere undersøkelser viser at en av fire ungdommer mellom 18 og 25 år synes det er helt greit å svindle på forsikringen.

— Spesielt viste undersøkelsen at ungdommene syntes det var greit å svindle med tap av mobiltelefoner og fotoapparater. Om dette også gjelder gjenglemt reisegods blant norske turister, har vi ikke nok kunnskap om, sier hun.