De Grønne-politiker Kyrre Sørensen, som er vararepresentant til bystyret, er en av mange som melder inn problemer i Bergen sentrum.

Totalt finnes det 547 saker fra Bergen på nettsiden fiksgatami.no. Siden, som drives av foreningen Norwegian Unix User Group, har passert over 10.000 saker på landsbasis. De handler om alt fra hull i veibanen til farlige kanter og manglende gatelys.

Bergen kommune automatisk blir varslet hver gang noen melder inn problemer på nettstedet.

— Mange av sakene krever veldig lite for å løse, litt maling eller litt asfalt. Jeg har også rapportert inn noen sykkelvrak som er blitt fjernet, sier Sørensen.

Se eksempler på saker han har meldt inn nederst.

5. mars i fjor oppdaget han et gjerde som lå brukket og henslengt der Grønnestølsveien møter Fjøsangerveien. Det har etter hvert fått selskap av et eksosanlegg.

Gjerde-saken hadde nylig ettårsjubileum som uløst.— Ett år hørtes lenge ut. Jeg skal undersøke den saken, sier samferdselsdirektør Ove Foldnes i Bergen kommune til bt.no.

Det viser seg at gjerdet hører til Statens vegvesen sitt område.

— Vi kommer til å be dem om å fjerne gjerdet, sier Foldnes.

Uløst i månedsvis

Mange saker har ligget uløst i månedsvis. Det skjer selv om Bergen kommune automatisk blir varslet hver gang noen melder inn problemer på nettstedet.

Mange av sakene krever veldig lite for å løse, litt maling eller litt asfalt. Kyrre Sørensen

Kyrre Sørensen sier også at han har problemer med å følge med på sine egne saker:

— Noen har jeg fått respons på, andre ikke. Flere av sakene har ukjent status. Kommunen har et lett system for å se hva som er løst og ikke, men benytter seg dessverre ikke av det, sier han.

Han viser også et eksempel der et medlem i Syklistenes landsforening i Bergen skulle melde inn en sak til kommune. Da fikk han spørsmål om det var på kommunal vei, fylkesvei eller privat.

«Klarer ikke å løse alle ting»

Samferdselsdirektør Foldnes sier at alle meldinger blir registrert.

— Alle henvendelser blir behandlet, men de økonomiske rammene vi har gjør at vi ikke klarer å løse alle ting. Det blir en prioriteringssak. Alt som har liv og sikkerhet å gjøre, blir håndtert veldig raskt. Det andre må vi ta i en rekkefølge som gjør at det blir mest mulig effektivt, samle opp hendelser i samme område og ta så mye som mulig når vi drar ut dit, sier Foldnes.

Et annet gammelt og uløst problem, fra 26. april i fjor, handler om en «oppsmuldret trapp» som går fra Kringsjåveien til Bjørkelien. I en melding lagt inn i januar i år heter det:

«Jeg gikk denne trappen senest i dag, og vil si at denne nærmer seg en livsfarlig sport.»

— Trappen er inspisert. Vi har ikke funnet grunn til å stenge trappen. Tilstanden er ikke slik vi ønsker den, men vi har ikke midler til å foreta utbedring innenfor dagens rammer, sier samferdselsdirektøren.

Lager sitt eget system

Kyrre Sørensen har tatt opp saken politisk med byråd Liv Røssland. Hun ga følgende svar:

«Alle relevante meldinger via fiksgatami.no blir behandlet av Bergen kommune, men det er ikke lenke på kommunens nettsider og en har ikke markedsført det. Kommunen har eget meldingsskjema på nettsidene til Samferdselsetaten, men nytt system er på vei».

Systemet Røssland viser til, skal dekke varsling av feil ved veier, avløp, forurensning og lignende. Oslo, Stavanger og Trondheim har allerede tatt det i bruk og Bergen skal etter planen følge etter i april.

Men Kyrre Sørensen mener Bergen kunne brukt den åpne nettsiden fiksgatami.no gratis. Askøy kommune er blant dem som lenker til siden, sammen med over 50 andre kommuner.

Han synes også at det nye systemet er tungvint. Sørensen har studert Stavangers løsning som Bergen trolig vil legge seg opp mot.

— Det har ikke mobilklient, det har et forferdelig kart, og ikke mulighet for å abonnere på saker i ditt nærområde, noe som er bra for velforeninger som ønsker å løse ting selv. Man kan heller ikke være anonym på kommunens løsning. Og det har sikkert kostet masse å utvikle, sier han.

«Kunne vært brukt på skole»

— Dette vitner om dårlig kostnadshåndtering, dårlig samarbeid, og lite åpenhet i kommunens systemer. Tenk alle pengene som kunne gått til opprusting av skole, istedenfor å låse seg til en kommersiell utvikler og bruke masse penger, når innmeldere alltid bruker letteste løsning, mener miljøpolitikeren.

— De burde heller samarbeide med fiksgatami og andre for å få meldingene rett inn i sitt system, og åpne sitt eget slik at alle kan bruke løsningen de liker selv, kommunen bare mottar og svarer, sier Sørensen.

Her er flere feil Kyrre Sørensen har funnet (noen av dem kan være utbedret):

Sandbrogaten: Syklister som er på vei fra Sandbrogaten, får ikke grønt om de venter ved krysset uten biler bak. Les feilmeldingen.

Laksevåg: Sykkelvei slutter brått ved bensinstasjonen i Carl Konows gate. Les feilmeldingen.

Industrihuset: Det populære bussstoppet ved Industrihuset har ikke navn, og ruteinformasjon manglet lenge. Les feilmeldingen.

Lyderhornsveien: Dyp flerre mellom fortau der syklister har stor fart. Les feilmeldingen.

Sett noe som bør rettes? Hva synes du om kommunens innsats?

MISFORNØYD: Kyrre Sørensen
OLE VALAKER