Det har vært mye frem og tilbake om skjebnen til englandsbåten etter at den tradisjonsrike båtruten ble lagt ned i 2008. I høst kom det meldinger om at mye så lyst ut for å få en ny rute på plass innen sommersesongen i år.

Nå må styreleder i Norwegian Seaways, Hans Runshaug, konstatere at det ikke blir båt mellom Vestlandet og Newcastle i sommer.

Mangler 50 millioner

— Det er veldig mye støtte til prosjektet, og vi har jobbet intenst for å få det til. Mye positivt har skjedd, men vi er fortsatt bare halvveis i mål med finansieringen, sier han.

Runshaug og de andre som jobber med å få på plass kapital, anslår at de trenger 100 millioner kroner for å kunne sette i gang. Så langt er 50 millioner av finansieringen sikret, men båtruten vil neppe rekke sommersesongen.

— Vi har viktige investorer med, men det er hovedsakelig stavangerkapital. Det er litt skuffende at ikke bergensk næringsliv har sett mulighetene. Jeg tror det er avgjørende for prosjektet at vi får med bergenskapitalen, sier Runshaug.

Gnitne bergensere

Han forteller at et firma i oljeservice-bransjen fra Stavanger er en av de største investorene. I tillegg har selskapet, som er registrert i England, fått tilsagn om billige lån fra regionale vekstfond der.

— De har sett behovet for effektiv transport av gods over Nordsjøen. Jeg håper aktører i bergensområdet også ser hvor viktig denne ruten er, både for transport- og turistbransjen, sier Runshaug.

Han er overbevist om at det er mulig å tjene penger på en englandsbåt, og er fortsatt optimist.

Trolig neste vår

— Vi har veldig mye klart, deriblant en billig og god båt som er tilgjengelig. Det eneste som mangler, er den siste biten av finansieringen. Fra den er på plass, trenger vi fem måneder på å ansette mannskap og få alt klart, sier Runshaug.

— Det betyr at det er håp for båtrute fra høsten av?

— Vi avventer tre-fire uker før vi tar en endelig beslutning om det. Men det er klart at det er en fordel å begynne på våren, slik at vi får med oss sommersesongen. Derfor er det kanskje mest realistisk med oppstart neste vår.

Planen er at båten skal gå fra Bergen via Stavanger til Newcastle, som også «Jupiter» og «Queen of Scandinavia» gjorde før Fjord Line og DFDS la ned sine ruter i henholdsvis 2005 og 2008.