— Hvordan skal vi vinne valget, var det mest populære spørsmålet på Bergen Høyres årsmøte, og leder og stortingsrepresen-tant Torbjørn Hansen svarte med å vise det siste i valgkampstrategi fra Høyres Hovedorganisasjon:

En tidsakse formet som bokstaven Y er regjeringspartiets strategi i valgkampdebattene fremover. Det begynner med elen-dig økonomi og pessimisme da regjeringen overtok i 2001.

— I 2001 var Norge i en dyp krise. Så går vi frem til situasjonen i 2005, da alt er blått og vakkert. Optimismen er tilbake, renten og skattene lavere, og vi har fått til et løft i skolen, sa Hansen.

I valget til høsten kan så velgerne bestemme om de vil fortsette med Høyre, som har gitt dem lav rente, lavere skatter og ditto mer penger mellom hendene – eller om de vil gå til venstre der de finner «sosialistiske eksperimenter» som setter alt på spill.

Erna Solberg fulgte dette formularet tett i sin tale til årsmøtet, noe som ga rikelig anledning til spark mot «den røde fare» og til selvskryt.

— Stramme budsjetter er ikke noe særlig valgkampslagord. Men det har gitt grunnlaget for den store optimisme vi nå ser i næringslivet, og for at den jevne nordmann har det romsligere økonomisk, sa hun i talen.