— Når det gjelder bybanen, ha vi ingenting å gå på. Hvis Høyre velger bort bybanen, velger partiet også bort byrådssamarbeidet, uttalte lederen i Bergen Venstre, Henrik Glette til BT i går.

Men byrådsleder Monica Mæland nærer ingen alvorlig frykt for at koalisjonspartneren marsjerer ut av byrådskontorene.

«Gi og ta»

— Jeg forholder meg foreløpig nokså rolig til dette utspillet fra Bergen Venstre-lederen. Ethvert parti har rett til å markere hvor tålegrensen går. Men i et samarbeid er det gi og ta, og som byrådsleder er det mitt ansvar å si hva som tjener innbyggerne i Bergen og regionen best, sier Mæland til BT, og legger til:

— Våre avtalepartnere når det gjelder Bergensprogrammet er Ap og KrF - ikke Venstre, uttaler hun.

Byrådslederen sender dessuten ballen tilbake til Venstre i Bergen.

— Partiet har selv samferdselsministeren. Venstre i Bergen bør heller bruke energi på å få sin egen statsråd til å øke rammene til Bergensprogrammet og dermed bybanen. Torild Skogsholm sitter jo med totalansvaret, og vi kunne trengt mer hjelp fra den kanten, mener Mæland.

Mangler 415 mill.

Bybane-krangelen handler om hvor mye staten skal betale av regningen for Bergensprogrammet, der bygging av bybane, Ringvei vest og Skansetunnelen inngår. Problemet er at staten for øyeblikket ikke ser ut til å ville betale mer enn 1000 millioner. Kommunen mener staten har forpliktet seg til et bidrag på 1415 millioner kroner.

Høyres Hans Edvard Seim, partiets talsmann i samferdselssaker i Bergen, sa til BT mandag at partiets representantskap nå bør ta stilling til bybanens videre skjebne. Høyre har alt programfestet at byggingen av Ringvei vest må påbegynnes neste år, mens bybanen parkeres på ventespor hvis ikke Stortinget hoster opp mer penger under behandlingen av Nasjonal Transportplan i juni.

Byrådsleder Mæland gir full støtte til Seim i at saken hører hjemme i Høyres representantskap. Samtidig understreker hun at byrådskollegiet ikke har trukket noen konklusjon om hva som skjer hvis staten ikke legger mer i potten.

«Sår tvil»

Arbeiderpartiets Arne Jakobsen mener Høyre sår tvil om bybanen på et kritisk tidspunkt; kort tid før Stortinget skal ta stilling til prosjektene i Nasjonal Transportplan.

— Bergensprogrammets styrke overfor sentrale myndigheter har vært at vi har stått samlet, både Bergen og fylket og de tre partiene som inngikk avtalen, inkludert Høyre. Nå skaper Høyre usikkerhet før vi skal møte Stortingets samferdselskomité og transportplanen skal behandles i Stortinget 15. juni, mener Jakobsen.

Monica Mæland avviser kontant at Høyres påståtte lunkne holdning truer bybanefinansieringen.

— Høyre har overhodet ikke sådd tvil om bybaneprosjektet. Vi kommer til å gjøre det som står i vår makt for å legge press på sentrale myndigheter. Jakobsens påstander er uten rot i virkeligheten, sier Mæland.