Britiske og tyske bilførere har levd med riset bak speilet i henholdsvis 20 og 30 år. Skal en tro NAFs søsterorganisasjoner i de to landene, fungerer det greit — med noen unntak.

— Folk uroer seg ikke over de første prikkene, men når den sjette kommer frykter de for lappen sin, sier Andrew Howard, sjef for veisikkerhet i Automobil Association (AA) i Storbritannia.

Ifølge Howard er det nå 5000 fotobokser i øyriket i vest. Fartsovertredelser har økt dramatisk fra en kvart million til halvannen million.

Prikkene prikker dermed frem på britenes førerkort.

Uønsket med prikker

Han kan fortelle at forsikringsselskap blir stadig mer opptatt av antall prikker på førerkortene, og firmaer vegrer seg for å ansette sjåfører uten plettfri lapp.

Britene kan sanke opptil 12 prikker over tre år. Da ryker lappen for seks måneder. Kjøring på rødt lys, høy fart og hasardiøs kjøring sanker tre til seks prikker.

Den som forårsaker stygge ulykker eller unnlater å stoppe etter ulykker kan få inntil 10 prikker i en omgang. Kjøring i alkoholpåvirket tilstand gir umiddelbart tap av førerretten.

- Ubehagelig psykologitest

I Tyskland kan man maksimalt samle 18 prikker. Da blir førerkortet inndratt og man må søke om nytt.

— I tillegg må de gjennom en psykologitest som mange opplever både som tilfeldig og ubehagelig, sier Bernhard Labudek, direktør for internasjonalt samarbeid i NAF-søster ADAC i Tyskland.

I Tyskland går diskusjonen om man kan ha tillit til politiets fartsmålinger.

-Det er svært alvorlig at folk blir fratatt førerkortet dersom det er tvil om farten har vært målt riktig. Yrkessjåfører opplever systemet som veldig strengt, sier Labudek.