Passasjerene må nøye seg med tilbud om en ny gratistur mellom Bergen og Hanstholm som plaster på såret etter det dramatiske uhellet, der «Fjord Norway» fikk en trosse i to av propellene like etter avgang fra Hanstholm søndag kveld. Eventuell tapt arbeidsfortjeneste på grunn av forsinkelsen, må de selv bære.

— Forsinkelsene skyldtes et rent uhell. Da er det reglene for såkalt «force majeure» som gjelder, og rederiet har ingen erstatningsplikt. Vi er nemlig ikke herre over vær og vind. Men vi har tatt godt vare på passasjerene våre, sier informasjonssjef Atle Kvamme i Fjord Line til Bergens Tidende.

Ett døgn forsinket

«Fjord Norway» fikk først klarsignal til å forlate Hanstholm klokken 14.15 i går - vel et døgn forsinket. Da hadde dykkere fjernet trossen som hadde satt seg fast i en baugpropell. En trosse som sitter fast i den ene sidepropellen blir fjernet etter at skipet ankommer Bergen tirsdag morgen. I løpet av julen skal også noen mindre skrogskader utbedres, før fartøyet er klart for romjulscruise til Danmark 2. juledag.

Uhellet skjedde etter at skipet først var blitt forsinket i fire timer på grunn av storm. Trossene i propellene førte til at «Fjord Norway» drev sidelengs inne i havneområdet, og knuste blant annet en slepebåt, som ble liggende mellom skipet og kaien. Først i går morges klarte en større slepebåt å assisterere «Fjord Norway» tilbake til sin opprinnelige kaiplass.

Uklare økonomisk tap

Kvamme har ingen oversikt over hva stormen og uhellet vil koste rederiet.

Dette er tredje helg på rad nå i desember at Fjord Line-passasjerer fra Hanstholm til Bergen er blitt sterkt forsinket på grunn av uvær. Normalt har man én slik forsinkelse i året. De flere hundre passasjerene som kom 13 timer forsinket til Bergen forrige helg, har fått tilbud om ny tur i januar eller februar som plaster på såret. Hva det betyr i tapt omsetning, er usikkert før man har oversikt over hvor mange som benytter seg av et slikt tilbud.

— Vi har aldri regnet på hva slike forsinkelser betyr i rene økonomiske tap. Men da «Fjord Norway» måtte kansellere flere seilinger i juni på grunn av tekniske problemer, anslo vi tapet til et sted mellom tre og fire millioner kroner, legger Kvamme til.

God i storm

Han avviser kategorisk at de mange forsinkelsene bekrefter at «Fjord Norway» ikke er egnet for denne type seilaser under dårlige værforhold.

— Nei, «Fjord Norway» et kjempegodt skip i storm. Ifølge kapteinen skal vi heller være glad for at det ikke er MF «Bergen» som fortsatt seiler på ruten. Da hadde det vært enda vanskeligere å håndtere det dårlige været de siste ukene. Husk at også Color Line har måttet innstille seilinger til og fra Danmark i uværet. Hvorvidt vi skal seile, er ene og alene opp til kapteinen å vurdere. Når man velger å utsette en avgang på grunn av dårlig vær, skjer det mer av hensyn til passasjerenes ve og vel, enn til skipets seilingsdyktighet.

Kansellerte i går

Blant de 850 passasjerene som ble rammet av uværet og forsinkelsen denne gangen, var det både weekendturister fra Bergensområdet, dansker som skal på juleferie i Norge, og nordmenn bosatt i utlandet på vei hjem for å feire jul med familiene sine. Forsinkelsene og problemene i Hanstholm, førte til at Fjord Line også måtte kansellere sin planlagte seiling fra Bergen i går ettermiddag. De 200 passasjerene, som skulle ha reist på juleferie til Danmark, har fått plasser på Color Lines ferger fra Kristiansand og Larvik. De får dekket sine merutgifter. De ca 20 passasjerene som ikke hadde egne biler, fikk felles transport, sier Kvamme.

— Vi har kun fått gode tilbakemeldinger fra passasjerene under det ufrivillige landligget i Hanstholm. De har fått mat og drikke, vår cruisemanager forkortet ventetiden med egne underholdningsinnslag, og kapteinen holdt informasjonsmøter for passasjerene både søndag kveld og i går formiddag.