— Vi har jo en genial beliggenhet. Der oppe har vi Fjøsangerveien med rundkjøring og avkjørsel, og her har vi rundt 60 parkeringsplasser, forteller Trond Åge Andersen (42) mens han peker ut gjennom vinduet.

I 2010 overtok han Rema-butikken på Fjøsanger fra sin far Tore (69). I fjor omsatte han for 169,7 millioner kroner og fikk et driftsresultat på 6,8 millioner.

— Vi er den nest største Rema-butikken i verden, som vi liker å si.

De 20 største Rema-kjøpmennene i Hordaland omsatte i fjor for 2,3 milliarder kroner (se tabell).

I likhet med de to andre på toppen av Rema-listen, holder Andersen til i gamle Lidl-lokaler. Men det er først og fremst lokaliseringen han skryter av.

— Vi har mellom 12.000 og 13.000 kunder i uken. Mange har dette som et fast stoppested på vei hjem til Fana.

På ustanselig jakt

Også for Eirik Fuglum handler det om å være på rett sted. Den tomten ingen har lagt merke til, der du og jeg ville finne det helt naturlig å gjøre våre daglige og ukentlige innkjøp. Regiondirektøren i Rema 1000 er ustanselig på jakt etter lokaliseringer som gjør at vi velger å fylle handlekurven i hans butikker og ikke hos konkurrentene.

Avstand er nemlig viktigst når nordmenn skal velge dagligvarebutikk. Deretter er det parkeringen. Lave priser kommer først på tredjeplass.

BELIGGENHETEN: - Vi har jo en genial beliggenhet. Der oppe har vi Fjøsangerveien med rundkjøring og avkjørsel, og her har vi rundt 60 parkeringsplasser, forteller Trond Åge Andersen (42).
EIRIK BREKKE

Geodata

Rema-direktøren her vest er overbevist om at det enkle ofte er det beste. Men å finne den ultimate butikkplassringen, er en komplisert affære.

— Det dreier seg mye om geodata. Vi analyserer en haug av opplysninger for å finne ut hvor en ny butikk skal ligge. Befolkningsstørrelse, kjøre- og gangavstander, kjøremønster og trafikktellinger. Hvilke konkurrenter er i området? Er det behov for et lavpriskonsept? Dette er helt avgjørende for om en ny butikk vil lykkes i konkurransen, forteller Fuglum.

Tre av fire

Og grundig tenkning rundt hvor butikkene skal ligge gir resultater.

Tall fra Forbrukerrådet viser at Rema-systemet har vært bedre enn noen av konkurrentene når det gjelder å plassere seg. I undersøkelsen svarer 75 prosent av de spurte at de har en Rema-butikk innenfor naturlig avstand for en handletur.

På annenplass kommer Kiwi. 61 prosent svarer at de har en Kiwi-butikk innenfor den avstanden de normalt vil bruke for å handle. Dette til tross for at Kiwi har 550 butikker i Norge, mens Rema har 511.

For Rema betyr god lokalkunnskap at man også sier nei til steder som tilsynelatende ser lønnsomme ut.

rema02.jpg
EIRIK BREKKE

— Vi går ofte gjennom for å finne ut om et sted har tilsig av handel eller lekkasje. Er det lekkasje, betyr det ofte at det kan være et godt potensial. En butikk på rett sted kan snu handlemønsteret og bli en suksess, sier Eirik Fuglum.

Vil ikke henge på sentre

Regionsjef Joakim Pedersen i Kiwi er ikke overrasket over at nettopp Rema 1000 og Kiwi oppfattes som de mest tilgjengelige dagligvarekjedene.

— Vi er opptatt av å kunne tilby kundene en rask handel. Da er beliggenhet alfa og omega. Vi vil treffe kundene der de bor, og ønsker derfor å være tilgjengelig slik at de kan stoppe på vei til skole og jobb, sier Pedersen.

Enkel tilkomst er viktig for Kiwi. Derfor finner du ifølge Pedersen svært få Kiwi-butikker inne på kjøpesentre.

Det største kakestykket

I janteloven heter det at du ikke skal tro du er bedre enn andre. I dagligvarehandelen er det en forutsetning å være bedre enn naboen. Det handler i stor grad om å forsyne seg mer av et marked der totalstørrelsen ikke vokser mer enn befolkningen.

— Konkurransen i dagligvaremarkedet har vært veldig tilspisset i mange år. Vi opplever at det knives veldig hardt, spesielt mellom Rema og Kiwi, sier Kiwi-sjef Pedersen.

Skal Rema bli større, må en annen dagligvarekjede miste markedsandeler. På siste oversikt har Rema 1000 en andel på 22,2 prosent av det norske dagligvaremarkedet, mens Kiwi har 16,0 prosent.

Én prosent = 1,5 mrd.

Eirik Fuglum i Rema teller tiendedels prosenter ukentlig.

— Det handler om hvem som hvert år kan skjære de største stykkene av kaken. Tallene viser at vi er på vei mot 23 prosent på landsbasis. Det er vi svært godt fornøyde med.

Ett prosentpoeng høres ikke mye ut, men i det norske dagligvaremarkedet betyr én prosent det samme som 1,5 milliarder kroner i omsetning. Det blir fort penger av slikt.

I sin egen region har Fuglum ekstra grunn til å være fornøyd. Hordaland er det fylket der Rema 1000 har den største markedsandelen i landet. Over 30 prosent av dagligvarehandelen her går gjennom Rema 1000-butikkene.

Skjermbilde.JPG