— Det er forskjellig dekning hos de ulike selskapende. De reisende må ta kontakt med sine forsikringsselskap for å få vite om de får pengene igjen, sier pressetalskvinne Stine Næverdal i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

— Men nå er det først og fremst flyselskapene og turoperatørene som har ansvaret for sine reisende, sier hun.

Dekker utgifter ved utreise

Forsikringsselskapene har hatt en travel morgen på grunn av vulkanskyen.

— Dette har vi aldri opplevd før, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann hos Tryg Vesta i Fyllingsdalen.

— Det er mange avklaringer som er blitt gjort i morgentimene, fortsetter han.

Tryg Vesta har valgt å definere problemene i flytrafikken som «forsinkelser grunnet værforhold» og dekker noen utgifter som de reisende får dersom de skal mellomlande.

— Vi dekker utgifter de reisende har på veien ut, det vil si ved «innhenting av rute». Mange har fly de skal videre med nede i Europa et sted, for eksempel, sier han.

— Frustrerende

De fleste store flyselskapene har bestemt seg for å refundere billettene. Både SAS, Norwegian og KLM betaler tilbake utgiftene til passasjerene.

— Vi refunderer billettens kostnad, booker om og yter forpleining og overnatting dersom man blir «værfast» på flyplassen, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Alle avgangene til SAS er kansellert i dag.

— Vi håper vi kan komme rimelig godt i gang igjen i morgen. Dette er en ganske frustrerende situasjon. Vår medlidenhet går til de titusenvis av passasjerene som er rammet av dette, sier han.

Bare i Norge er det rundt 30.000 passasjerer som skulle reist med SAS i dag.

— Det er mange som må legge om planene sine, sier han.

Synspunkter? Del dem med leserne her.