Den 30 meter lange båten er i Norge for å besøke slekten, bokstavelig talt.

— Jeg har tatt med familien og noen av mine venner. Vårt mål er å være innom alle havnene «Ryvar» har besøkt, sier kaptein Joachim Kowalski, stolt eier av den gamle treseileren fra 1916. På veien nordover har han truffet tidligere eiere. En del har tatt imot båten med tårer.

Men i dag sitter ti glade tyskere på dekket til båten som har plass til dobbelt så mange. Under dekk er det soveplass til 28. Over dekk skylles kokte poteter og grillet laks ned med importert øl.

- Billig ferie

Etter tre uker med bergensvær på vei fra Flensburg i Tyskland, var det godt endelig å komme til Bergen, sier kaptein Kowalski.

— Vi hadde hørt at været skulle være dårlig her, men da vi seilte inn i havnen torsdag kom solen frem. Det var deilig etter flere uker med regn, sier kapteinen, som nå har bestemt seg for å investere i rorhus til båten.

Vennene og familien som er med må ikke betale for det fremtidige regnskjulet. De punger ut for mat og bensin. Resten gir de i form av svette.

— Han kan være en hard mann, sier passasjer og kamerat Thomas Glasow om kapteinen.

— «Ta ned seilet, gjør det om igjen, strammere», sier Glasow i imitasjon og peker hit og dit.

Vi føler likevel ingen sympati. For dette er en ferie Glasow nok ikke vil glemme.

— Dette har vært helt fantastisk. Selv om været har vært dårlig store deler av turen, har jeg kost meg hele tiden. Og så er det billig. Dette er ikke selvfisket, sier han og peker på den grillede laksen, men vi sparer mye på transporten, sier Glasow.

— Jeg hørte hvor mye bare flybussen koster. Det er jo helt vilt, sier han og tar en slurk av ølet.

Norske aner

Den tidligere fiske-, frakte-, charter-, og nå til slutt, cruisebåten ble bygget i Rotterdam i 1917. Etter mange år i nederlandsk og tysk eie, ble «Ryvar» kjøpt til Norge og Haugesund i 1956. Tjue år senere ble Trygve Steinsland fra Steinsland ny eier. Der var skuten innom før den ankom Bergen.

— Det er rørende å møte de tidligere eierne, og i noen tilfeller, slektningene til de tidligere eierne. I Haugesund stod konen til en av «Ryvars» avdøde kapteiner og gråt da vi nærmet oss havnen, sier Glasow.

For Trygve Steinsland var det fint å møte «Ryvar» igjen.

— Jeg fikk gå om bord, og det var sterkt å se båten jeg eide og jobbet på i flere år. Vi tenkte på å gjøre lastebåten om til seilskip da vi solgte den, og nå angrer jeg på at det ikke ble gjort, sier Steinsland.

Sortebill

Med solbriller hengende fra halsen, gul anorakk, solbleket hår og tredagersskjegg er 41-årige Joachim Kowalski en troverdig kaptein. Han har vært båtgal siden han fikk sin første jolle som niåring, og kjøpte «Ryvar» i 1995. Seilbåten er både hans hjem og arbeidsplass.

— Jeg hadde solgt den forrige båten min, og var på utkikk etter en ny da jeg gjennom en kamerat fikk vite om "Ryvar". Jeg kastet et blikk på den og skjønte at lastebåten måtte bli min, sier han.

Etter en grundig oppussing, Kowalski er blant annet utdannet snekker, var «Ryvar» klar til chartertrafikk. Siden 1996 har han seilt mellom Flensburg og Danmark med turister.

— Det er helt fantastisk, og jeg kommer aldri til å selge båten, men når jeg skal på ferie liker jeg best å dra til Kanariøyene. Uten båt, sier skipperen som la kursen hjemover søndag.