Byggeboomen skyldes Ikea, mener bygeograf Michael Hageberg.

– Ikea har en utrolig effekt. I dag ser vi et redusert varehus i Åsane. Med et nytt Ikea blir arealet større, utvalget bedre og utstillingene mer ryddige. Det vil trekke enorme kundemengder, sier han til BA.

Når Ikea har bygget ut sine lokaler ser Hageberg for seg en større handelslekkasje.

– Når folk først har tatt turen til Åsane legger de gjerne den øvrige handelen der også, sier han videre.

Av de 100.000 kvadratmeterne spiser Ikea opp 32.000. Resten er det Ibi Norge, Åsaneparken, Coop Norge og Profier, samt muligens utvidelse av Steen og strøm som står for.

Bygeografen er redd for at Øyrane Torg og Knarvik Senter kommer til å lide når sentrene i Åsane utvides.

Handelsnæringen på Knarvik er ikke redd, og kommer i følge BA til å satse knallhardt for å møte konkurransen.

– Vi har vokst hvert år siden etableringen i 1994. Historien har vist at ikke alle vil dra til Ikea for å handle, sier Torodd Iversen, senterleder ved Knarvik Senter til avisen.

IKEA