Både danske og svenske nettaviser oppdaterte lørdag sine historier om «lommemannen» med Staffs utsagn.

– Advokat forsvarer sexovergrep, er tittelen i Jyllands-Postens nettavis lørdag. Nettavisen gjengir nyhetsbyrået Ritzaus versjon av saken.

Også svenske Expressen.se retter oppmerksomheten mot Staff under tittelen: «Forsvareren: Barn som sexmisbrukes har ikke tatt noen skade.»

Nyhetsbyråer

En av de lengste og mest profilerte politijaktene i norsk historie, skriver det amerikanske nyhetsbyrået Associated Press (AP) om den omfattende overgrepssaken. Artikkelen er i sin tur brukt av andre medier, som nettutgaven til TV-kanalen Fox News.

Avisa Expressen i Sverige beskriver «lommemannen» – eller «Fickmannen» på svensk – som Nordens mest ettersøkte pedofile overgriper.

– Den 55-årige tobarnsfaren og mangemillionæren hadde en mørk hemmelighet, skriver avisa om bergenseren som mistenkes for flere hundre tilfeller av seksuelt misbruk.

Engelskspråklige medier omtaler i de fleste tilfeller den siktede som «The Pocket Man». Saken dekkes både av Reuters og det franske nyhetsbyrået Agence France-Presse (AFP), i tillegg til den arabiske TV-kanalen Al-Jazeeras nettsider. Også den danske avisen Politiken og den britiske kringkasteren BBC omtaler overgrepssaken. Saken lå lørdag kveld øverst blant BBCs nettavis’ rubrikk for Europa.

Tyskspråklige

Også tyskspråklige medier slår historien ganske stort opp. Den konservative Die Presses nettavis publiserte sin historie allerede fredag under overskriften «Norge: Over 300 barn misbrukt»,

Også den tyske, konservative storavisen Die Welts nettutgave Welt Online skriver om «Norge: Millionær skal ha misbrukt hundrevis av barn» og gjengir politiets fantombilde av «lommemannen». Spiegel Online, det tyske nyhetsmagasinet Der Spiegels nettavis og kanskje Tysklands mest leste, har også en lang historie.