Fredag får trafikken i Bergen et unikt tilskudd sett med norske øyne, når Norges lengste buss ankommer byen. Med sine 24 meter, vil det ikke være vanskelig å få øye på bussen i bybildet.

— I første omgang er dette en test. Den skal ikke settes inn i ordinær trafikk enda, forteller kommunikasjonsrådgiver hos Skyss, Ingrid Dreyer.

Bussen vil i første omgang inngå som en del av et forskningsprosjekt på ubestemt tid, før det vil vurderes om den skal settes inn permanent.

Dobbelt så lang som vanlige busser

Men lengden fører også med seg visse utfordringer, for ingen av Tide Buss sine sjåfører i Bergen har opplæring i å kjøre bussen.

— Bussen kommer til byen med lastebåt i morgen tidlig. Med den kommer også en spesialsjåfør fra Belgia som skal kjøre bussen frem til Tide sine sjåfører er klare til å kjøre den, forteller Dreyer.

Skyss sine lengste busser i dag, er 18 meter, mens en vanlig buss er mellom 12 og 14 meter. Den nye bussen vil med andre ord være dobbelt så lang som de vanlige.

— Lengden gjør at man må ha dispensasjon fra Vegdirektoratet. Vi har fått dispensasjon til å kjøre den på linje 2 og 9 i første omgang, og starter testingen på linje 9, fra Festplassen til Høgskolen, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Teknologien er årsaken

Men selv om lengden på bussen nok vil vekke mest oppsikt blant folk i byen, er det teknologien som gjør at den nå hentes til Bergen.

— Det spesielle med bussene er at de drives av en elektrisk motor, der strømmen kommer fra batterier som lades av en biogassmotor og av bremseenergi. Dette er også årsaken til at vi henter den hit. I tillegg til lengden vil publikum også se at føreren sitter annerledes plassert enn i en vanlig buss. I stedet for å sitte på venstre side, sitter man i midten, slik som førerne på Bybanen, forteller Dreyer.

I Malmø har man allerede 15 busser med samme teknologi i drift. Disse var de første i verden, mens Bergen nå har sikret seg de to neste.

- Et viktig bidrag

Fylkesvaraordfører Mona Hellesnes (V) ser frem til å få på plass det som kan bli et kjært tilskudd i kollektivtrafikken i byen.

— Dette kan være en del av løsningen på kollektivfremtiden i Bergen. Jeg er veldig glad for at vi får testet ut denne typer busser, sier Hellesnes.

Hun er spent på hvordan teknologien vil fungere både med tanke på norsk klima og motbakkene i byen. Likevel er hun trygg på at bussene er et steg i riktig retning for Bergen.

— Fungerer disse bussene, så vil det være et viktig bidrag, ikke bare med tanke på både klimautslipp og lokale luftforhold, men også kapasitet i kollektivtrafikken, sier fylkesvaraordføreren.