Det er nye EØS-forskrifter som krever at alle biler er utstyrt med refleksvest.

– Det er bileiers ansvar at det ligger en refleksvest tilgjengelig i bilen. Manglende bruk skal i første omgang ikke gi grunnlag for et gebyr. Men et slikt gebyr kan fort bli innført dersom det viser seg at bilførerne ikke tar påbudet alvorlig, sier informasjonsrådgiver Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen til NTB.

– Og bilen din får mangellapp dersom det ikke er noen vest i bilen ved neste EØS-kontroll, sier Vinje.

Redder liv Refleks redder liv – det viser erfaringen. Refleksvesten skal ligge lett tilgjengelig i forhold til førersetet i bilen. Vesten skal tas på hvis man forlater kjøretøyet for å sette ut varseltrekant, skifte dekk eller legge på kjettinger.

Statens vegvesen mener at ønsket om å bli sett skal være god nok grunn til å skaffe seg en refleksvest. Den gjør deg mer synlig både i dagslys og i mørket.

Kravet om refleksvest framkommer av kjøretøyforskriftens paragraf 41, der det blant annet sies at bilen skal være utstyrt med minst én vest og at den skal være tilgjengelig fra førersetet.

NAF fornøyd I Norges Automobil-Forbund (NAF) er man fornøyd med kravet om refleksvest i bilen fra 1. mars.

– Hvert år blir minst tre personer kjørt ned og drept langs veiene når de går ut av bilen for å sette opp varseltrekant etter et uhell. I tillegg blir et langt større antall skadd i tilsvarende ulykker, sier pressekontakt Christina Sundli-Härdig i NAF region vest til Nettavisen.

Påbudet har ført til at bilførere i den senere tid har løpt dørene ned til utstyrsbutikker for å kjøpe vester. Mange steder er vesten utsolgt.

– Dette er et forhold som vi er oppmerksom på. Årsaken er at det er flere land i Europa som innfører samme type påbud på 1. mars, og produsentene i Østen har ikke klart å levere tilstrekkelig mange vester, sier informasjonsrådgiver Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen til NTB.